Max Meser speelde zaterdag in de Totempalentent. Foto: Achterhoekfoto/Marian Oosterink
Max Meser speelde zaterdag in de Totempalentent. Foto: Achterhoekfoto/Marian Oosterink

Muzikale terugblik: ontdekkingsreis op Mañana Mañana

Algemeen

HUMMELO - Op het Hummelse landgoed Enghuizen werden tijdens Mañana Mañana werkelijk alle zintuigen geprikkeld. Door de grote hoeveelheid eettentjes, het overweldigende natuurschoon, prachtige decors en mooie mensen zou je bijna vergeten dat er ook ruim honderdtwintig oorstrelende bands en artiesten op de podia stonden. De bezoeker werd in vier dagen tijd door het bijna gehele muzikale spectrum geschoten. Een ontdekkingsreis langs internationale en nationale alternatieve acts waarbij ook genoeg ruimte was gemaakt voor wat onvervalste promotie van de rijke Achterhoekse muziekcultuur.

Donderdag
Met het internationaal befaamde Arosa Trio en het Toldijkse pianotalent Derk-Jan Terpstra (13) werd donderdagavond tijdens Mañana Classica al de toon gezet voor de rest van het weekend.

Vrijdag
Bennie Jolink en zijn Pensionado's hadden de eer om op vrijdagmiddag de eerste echte officiële festivaldag te openen. Verder stonden die dag onder andere headliner Tim Knol, de Achterhoekse rockers van Automatic Sam en de Britse muzikanten Dan Owen en Dan Wilson op de planken. Boogie Beasts ontpopte zich die avond tot één van de publieksfavorieten van het weekend. In de bomvolle Totempalentent vormden de bluesbeesten en bezoekers een twee-eenheid waardoor het zowel op als voor het podium één deinende mensenmassa was.

Zaterdag
Op de tweede festivaldag ging het van ingetogen luisterliedjes door het Belgische stoomboot tot de smerige hiphop van De Likt en van de Spaans/Nederlandse Britpopper Max Meser tot de reggae van The Upsessions. The Wetnecks voorzagen aan het begin van de avond allerlei 'guilty pleasures' van onder meer Abba en de Bee Gees van hun eigen 'hillbilly' sausje. Het publiek hapte gulzig toe.
Aan de andere kant van het centraal gelegen meer bouwden de lokale helden van Raw Flowers en Thijs Boontjes met zijn Dans- en Showorkest even later voor een wat kleiner publiek ook een groot feest. Boontjes en co komen weliswaar uit Amsterdam, maar wisten dondersgoed wat høken is. Dat hij het niet helemaal correct uitsprak, deed geen afbreuk aan de energie die Boontjes en zijn orkest in hun muziek staken.

Zondag
Baskar voerde zondag het publiek geografisch gezien misschien wel meest ver met hun spacefunk, maar dankzij Joris Linssen en Caramba en Shantel werden er op de slotdag ook bezoekjes gebracht aan respectievelijk Mexico en de Balkan. De Achterhoekse inbreng kwam tijdens de slotdag onder andere van dialectrockformatie Dokter Watjes, oud-Normaalgitarist JW Tolkamp en van niemand minder dan mede-festivalorganisator Hendrik-Jan Lovink en zijn nieuwe band Hilltop Howlers. De muzikanten maakten in deze formatie hun debuut.
Bennie Jolink was één van de toeschouwer en hij zag dat het goed was. Tijdens Mañana Mañana bewezen de Achterhoekse artiesten dat zijn erfenis in goede handen is.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant