de Markt van Lichtenvoorde waar, volgens het plan van de gemeente, het in de komende jaar steeds drukker zal worden. Foto: Kyra Broshuis
de Markt van Lichtenvoorde waar, volgens het plan van de gemeente, het in de komende jaar steeds drukker zal worden. Foto: Kyra Broshuis

Programma Lichtenvoorde moet nog meer toeristen trekken

Algemeen

LICHTENVOORDE - Het gaat goed met het toerisme in de Achterhoek. Afgelopen week werd bekend gemaakt dat het toerisme sterk is gegroeid de afgelopen jaren. In 2015 waren er 2,9 miljoen toeristische overnachtingen, 200.000 meer dan in 2013. Dat staat in het rapport van ZKA Consultants dat onderzoek heeft gedaan in opdracht van de Stichting Achterhoek Toerisme.

Door Kyra Broshuis

Toeristen geven meer uit
Uit het rapport blijkt ook dat bezoekers aan de Achterhoek meer geld uitgeven in deze streek. In 2013 ging het nog om 162 miljoen euro, in 2015 was dat al 175 miljoen. Vooral het aantal campingbezoeken stijgt snel, en dat tegen de landelijke trend in. De meeste overnachtingen in de Achterhoek waren in de gemeente Winterswijk (18 procent) maar Oost Gelre is een goede tweede met 14 procent. Het beleid van de gemeente Oost Gelre werpt haar vruchten af.

Twee jaar voorbereiding
Voor de kern Lichtenvoorde staat er echter nog veel meer te gebeuren. De afgelopen twee jaar is het Programma Lichtenvoorde in voorbereiding geweest. Er zijn gesprekken geweest met de centrumcommissie, er is een ondernemersenquête gehouden en inwoners hebben in gesprekken hun visie kunnen geven. Het programma is inmiddels klaar om voorgelegd te worden aan de raad.

Programma Lichtenvoorde
Het hoofddoel van het Programma Lichtenvoorde luidt als volgt: Lichtenvoorde is in 2025 een kleurrijke hotspot in de Achterhoek. Waarbij evenementen, groen, water, bedrijvigheid en typische Lichtenvoordse (cultuur)historie zichtbaar en beleefbaar zijn in het centrum. Het is druk op straat en er is altijd iets te doen. Voor alle inwoners van Lichtenvoorde en bezoekers van de kern. Nieuwe sleutelprojecten en typische Lichtenvoordse iconen hebben het onderscheidend vermogen van Lichtenvoorde vergroot. Het centrum is een kwaliteitsplek voor ontmoeting, goed wonen en vermaak voor bewoners, bezoekers en werknemers. Voor de toerist moet Lichtenvoorde een aantrekkelijk en levendig dorp zijn, met voldoende activiteiten om er te willen verblijven. Het centrum van Lichtenvoorde moet daarbij zorgen voor een totaalbeleving. De synergie tussen winkels, horeca, kunst, cultuur, wonen, werken, openbare ruimte en evenementen gaat daarvoor zorgen.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant