Thijs Peeters met nummer 84 op volle snelheid over het asfalt. Foto: OW Cup Assen: Henk Teerink
Thijs Peeters met nummer 84 op volle snelheid over het asfalt. Foto: OW Cup Assen: Henk Teerink

Motorracer Thijs Peeters geeft vol gas deze zomer

Algemeen

BORCULO/LICHTENVOORDE - Hij is nog maar 21 jaar, maar al bijna 10 jaar actief in de wereld van het motorracen. Thijs Peeters kreeg het racen met de paplepel naar binnen. Zijn vader was vroeger ook motorracer binnen de zogenaamde Classics bond met een Norton Minsk. Thijs startte met een minibike, waarmee hij de eerste lessen kreeg over gas geven en remmen. Na een minibreak op het voetbalveld, pakte hij de draad weer op met een pitbike, een kleine crossmotor met versnellingen. Daarna ging het snel en reed hij zijn eerste races op de kartbaan in Emmen.

Door Rob Weeber

Inmiddels is hij de leerjaren voorbij en bezig met het echte werk op zijn Yamaha 600 CC waarmee hij snelheden tot zo'n 260 km per uur haalt. Voor een leek lijkt dit huiveringwekkend snel, maar een circuit is geen snelweg. "Het voordeel van een circuit is dat je veel meer ruimte om je heen hebt", begint Thijs. "De baan is bijna tien meter breed en heeft veel uitloop aan de zijkanten. Dat geeft je als motorracer een ruimtelijk en redelijk veilig gevoel. Het is dan ook minder gevaarlijk dan dat je die snelheid op de normale weg zou rijden. Ik rijd binnen de particuliere organisatie Supercup 600 een aantal keren per jaar op het TT circuit van Assen, maar ook vaak in het buitenland, zoals Frankrijk, Duitsland en soms ook in België. Afgelopen mei werd ik vierde in Assen en op dit moment sta ik tweede in de stand voor het NK. We hebben nog vijf raceweekends voor de boeg, een in Nederland, drie in Frankrijk en een in Duitsland. Mijn droom is het NK te winnen en mee te doen aan het EK."
De gedroomde deelname aan het EK is sportief gezien zeker haalbaar voor Thijs. Het venijn zit hem echter in de staart. Zoals bij de meeste sporten, draait het om geld. Zowel Thijs, zijn vader als het team eromheen, zijn pure liefhebbers en racegekken. Vanuit die passie wordt een behoorlijke aanslag op de eigen financiële middelen gedaan om maar te kunnen blijven racen. Iedere wedstrijd die vaak uit twee manches op een dag bestaan, kost twee setjes banden. Per wedstijd bedraagt het inschrijfgeld bovendien 260 euro. Verder zijn er natuurlijk de kosten voor benzine en onderdelen voor de motor. En dan is het nog te hopen dat je niet valt, want dan wordt de helm afgekeurd. Gelukkig wordt Thijs door Dunlop voor wat betreft de banden ondersteunt en ontvangt hij een naast geld van zijn vader via Motorservice Peeters, een bescheiden sponsorbijdrage van Adfizi Belastingadviseurs, In Person en Geert Drent. Maar het credo is vooralsnog geld toeleggen. De motorsport in de breedte is niet zeer gewild bij sponsoren en krijgt weinig aandacht in de media. Enkele nieuwe sponsoren zouden desalniettemin van harte welkom zijn voor Thijs en zijn team.
Thijs doet HBO werktuigbouw en is van plan om later iets in de motorracesport te gaan doen. Hij is strijdlustig en competitief aangelegd, twee eigenschappen die in die wereld uitstekend van pas komen. En dus blijven vader en zoon en hun team gewoon racen, maar ze zijn wel op zoek naar wat externe ondersteuning. Talent uit de Achterhoek moet gekoesterd worden. Wie meer wil weten over de mogelijkheden tot sponsoring kan contact opnemen via: info@peetersracing.nl. Meer informatie over Thijs en het team is ook te vinden op de website.


www.peetersracing.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant