Foto: Eduard van deWiel/Photostudio 4U
Foto: Eduard van deWiel/Photostudio 4U Foto: Eduard van de Wiel/Photostudio 4U

'Supergaande' knaller op Teenage Carnavalsparty

Algemeen

'Ons doel is om de jeugd in de breedste zin van het woord bereiken'

Door Henri Walterbos

GROENLO - De cirkel is rond. Met ingang vanaf dit jaar heeft elke leeftijdsgroep zijn eigen carnavalsfestiviteit tijdens het carnavalsweekend. Het gezinscarnaval, scholencarnaval, het Tönnekesgebeuren voor 16 tot 21 jarigen, het Tweede jeugdcarnaval bestaan al sinds jaar en dag naast het over-all-carnavalsgebeuren. Voor de leeftijdsgroep 12-16 jaar ontbrak nog een activiteit, al werd er wel al enkele jaren over een juiste vorm nagedacht. Met ingang van dit jaar is met de Carnavals Teenageparty, vrijdagavond 9 februari, voorafgaande aan het carnavalsweekend, het laatste gat gedicht.

Jeugdcommissielid Ronald te Veldhuis is blij dat het gelukt is een vorm te kiezen die de doelgroep zelf ook aanspreekt. "Met de jeugdcommissie organiseren wij carnaval voor de jeugd, in de breedste zin van het woord. Onze doelgroep eindigt bij de Tönnekes. We hadden al jaren dat gat voor de 12- tot 16-jarigen. We liepen al jaren rond met het idee ook voor deze doelgroep iets te gaan organiseren. Daarbij komt dat wij als commissieleden zelf kinderen in deze leeftijdsgroep hebben, dus weet je wat er leeft. Zoiets als het Gezinscarnaval op zondagmiddag dat staat al als een huis, dan is het leuk om aan een nieuwe uitdaging te beginnen. En mooi om te gaan starten in een nieuwe ruimte, Sociaal Cultureel centrum de Mattelier. Een mooi moment om af te trappen met de Carnavals Teenageparty. Eigenlijk hadden we het afgelopen jaar al willen doen, samen met het Marianum. Zij zijn immers onze hofleverancier. Vorig jaar kwam het Teenage Carnavalsfeest bij de Bron er net niet van want Marianum was al ver met de organisatie voor een eigen carnavalsfeest, donderdagavond, op school zelf, voor de onderbouw en alleen voor kinderen uit Groenlo. Twee weken van te voren trok Marianum zelf de stekker er uit vanwege een achterblijvende kaartverkoop. Dat was voor ons toen te kort dag om nog iets op poten te zetten," kijkt te Veldhuis terug op afgelopen jaar.

"De overgang van groep acht van de basisschool naar de eerste klas van de middelbare school is enorm groot. Die gaan niet meer mee naar het gezinscarnaval. Dat gaat in een jaar tijd van 'leuk' naar 'supersaai'. Als ouder ervaar je dan ook 'waar kan mijn kind dan wel naar toe?' Nergens. Daar was nog niks voor. Nu hebben ze in ieder geval iets, in het carnavalsweekend."

Noodzakelijk
Het is volgens medecommissielid Roy Oostendorp noodzakelijk om iets te organiseren voor betreffende doelgroep. "Wil je in Groenlo over tien jaar nog een bruisend carnaval hebben dan moet je er echt wat aan doen. Het is ook een groep die snel uitwaait naar wat anders. " De dresscode van de Teenage Carnavalsparty is carnaval. "Dat kan echter op vele manieren," legt te Veldhuis uit. "Of dat nu een complete uitdossing is of alleen een pruik of een hesje, dat vinden wij niet zo interessant. Het is laagdrempelig en de jongeren moeten op een positieve manier met het carnaval in aanraking komen, zodat als ze eens wegtrekken hier, ze graag terugkomen voor de carnaval omdat ze daar een goed gevoel bij hebben."

"Ons doel is om de jeugd in de breedste zin van het woord bereiken en het maakt niet uit of de jeugd dan ook uit andere plaatsen komt," gaat commissielid Roy Wolberink verder. "Iedereen is welkom. Beltrum, Zwolle, Lichtenvoorde, als het maar carnavalesk is. Die jongeren willen we graag bereiken voor ons carnavalsfeest, en hen wat bieden. Met die gedachte zijn we aan de slag gegaan met de programmering. Het moest vooral de doelgroep zelf aanspreken." De kleurrijke uitnodigende poster laat een zeer ambitieuze programmering zien. DJ Ray Montreal, Eastpack en topact 'Supergaande,' een hit op youtube. "We pakken direct groots uit. De reacties zijn goed. Ik hoor van mijn kinderen dat het al in vele whatsappgroepen rondgaat," lacht Roy Oostendorp. "'Heel chill' hoor ik thuis," lacht Ronald.

Kaartverkoop
De kaartverkoop is vrijdagavond om 19.30 uur, in de Mattelier. Kaarten kosten 15 euro. Hiervoor krijgt men naast een top-programma vier consumpties en een gratis garderobeplek aangeboden. "Maar," zegt te Veldhuis. "Op vertoon van een kortingscoupon krijgt iedereen twee euro vijftig korting op de entree. Dit is mogelijk gemaakt door sponsoren die op die coupon hun logo hebben staan. De coupons zijn inmiddels verspreid op het Marianum, in zowel Groenlo als Lichtenvoorde, en gaan op social media rond. Een foto van de coupon vanaf een mobiel laten zien is al voldoende. We hebben maximaal 400 kaarten. Mochten deze verkocht zijn, dan komt er echt niemand meer bij in."


Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant