Afbeelding

Column Oerend Smart - Wijnproeverij verbroedert

Opinie

'Ik loop al een jaar met dit idee. Kunnen jullie me helpen?' Zo kwam kapper Arno Doppen een paar maanden geleden binnen bij ideeënwaarmaakplek BS22 in Groenlo. Als iemand met deze vraag naar me toe komt, dan word ik nieuwsgierig. Ideeën die zo hardnekkig zijn dat ze in je hoofd blijven zitten en steeds opnieuw de kop op steken, vragen erom om -op zijn minst- onderzocht te worden.

Arno is kapper. Hij heeft een zaak op de Markt in Groenlo. En wat veel mensen niet van hem weten is dat hij de hele wereld over gaat voor kappershows, stylingjobs en trainingen. Afgelopen weekend was hij in Moskou en de komende dagen in Salzburg. Daarnaast mocht hij de hairstyling verzorgen bij Holland's Next Topmodel. Iemand waar we trots op mogen zijn! En aangezien hij zichzelf niet op de borst klopt, als fijne bescheiden Achterhoeker, doe ik dit graag even.

Maar terug naar het idee van Arno. Dat gaat niet over haar en de nieuwste stylingtrends. Dat idee gaat over zichtbaarheid. En over gezelligheid. En nog meer over 'samen staan we sterk'. Arno loopt al een jaar rond met het idee voor een grote wijnproeverij bij bedrijven in Groenlo. Eigenlijk meer nog een open huis. Een avond waarop ondernemers in de Grolse binnenstad hun deuren openen, bezoekers een wijntje laten proeven én (hernieuwd) kennis laten maken met hun bedrijf en al het moois dat ze te bieden hebben.

Nog geen half uur nadat hij zijn idee bij BS22 deelde met Joske en mij, hadden we een lijst met ondernemers die dit vast ook leuk zouden vinden. Die zelfde middag deden we een rondje door de stad en de organisatie van City of Taste was geboren. Nu, nog geen half jaar verder, staan we aan de vooravond van iets nieuws. Het idee van Arno is uitgegroeid tot een evenement waar maar liefst 43 ondernemers aan meedoen op 37 locaties. En eigenlijk is het nog veel grootser. Er komen zangers en zangeressen naar de winkels, er zijn stoelmassages, creatieve presentaties en lekkere hapjes. Jonge, startende ondernemers reageren heel positief op het nieuwe evenement. Ze komen met verrassende en vernieuwende ideeën. Ze voelen zich gehoord en horen erbij.

Ondernemers van 'buiten de gracht' werken samen met locaties in de binnenstad. In de voorbereiding werd een wijnproeverij voor deelnemers georganiseerd waar zij elkaar ook (beter) leerden kennen. En zoals Joske, die erbij was, mij vertelde: 'Ze leren elkaar echt kennen als mens. Niet alleen als ondernemer. Je merkt direct dat dit nieuwe verbanden en versterkte relaties oplevert. Dat is volgens mij ook waar het om gaat.' Het enthousiasme is aanstekelijk. Ook de Grolse horeca doet mee. Na afloop van de proeverij verandert de Markt in een Frans of Italiaans aandoend plein met lange tafels, rood-wit-geblokte kleedjes, kampvuurtjes en muziek. Er worden tapas en kleine borrelhapjes geserveerd.

Het is geweldig om te zien hoe een idee in het hoofd van Arno uitmondt in een gezamenlijke activiteit met veel saamhorigheid en enthousiasme onder de ondernemers. Ik gun hen op zaterdag 8 april een zwoele voorjaarsavond met veel bezoekers uit Groenlo en de rest van de Achterhoek.

Linda Commandeur

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant