Groep Rensing bij de creatie voor 2017. Foto: Henri Walterbos
Groep Rensing bij de creatie voor 2017. Foto: Henri Walterbos Foto: Henri Walterbos

Groep Rensing: 'Dit jaar een wagen met alles erop en er aan'

Algemeen Bloemencorso Lichtenvoorde

LICHTENVOORDE - "As dat vanmiddag bi-j Verstappen zo vlot geet, noh, dan kan hee 't weer vergetten!" Eén van de aanwezige wagenbouwers zondagmorgen lachend tegen Chris Liesting, die een moer aandraait van een van de wielen van 'de Grasmaaier,' het onderwerp van de wagen van Corsogroep Rensing dit jaar. De sfeer is goed deze vroege zondagmorgen.

Door Henri Walterbos

Thijs Rensing is al vanaf kinds af aan betrokken bij het bouwen van een corsowagen. Maakte hij eerst deel uit van Corsogroep Rensing-Mellink, nadat de groep in 2001 stopte werd er een geheel nieuwe groep Rensing opgericht, waarvan Thijs al weer ruim vijf jaar jaren de voorzittershamer hanteert. "Wij zijn een vooruitstrevende groep. We willen ieder jaar wat anders presenteren. Wij zijn tien jaar geleden als eerste corsogroep begonnen met een wagen met grote bewegingen met de wagen King Kong. Het jaar daarop gingen meer groepen dat doen en is het ook verspreid naar andere corso's, zoals in Zundert." De thema's van de corsowagens zijn zeer divers te noemen. "We hebben al eens een wagen met alleen maar blokjes gebouwd, iets volledig abstracts, en vorig jaar iets heel kunstzinnigs. We proberen ieder jaar weer een uitdaging voor de groep te vinden." Met 'Gestreept' werd Rensing winnaar van het corso afgelopen jaar.

De corsowagen waar Groep Rensing dit jaar hoge ogen mee hoopt te gooien komt van de hand van ontwerper Rudi Pierik. "We hadden dit jaar negen inschrijvingen als idee voor onze corsowagen. Twee van binnen de groep en zeven van daarbuiten. Bart klein Goldewijk gaf te kennen geen wagen meer te ontwerpen. Dan moet je op zoek naar een ander. Of dat van binnenuit de groep komt of van daarbuiten, dat maakt ons niet uit. Je wilt een zo mooi mogelijke wagen maken," is Thijs helder over de procedure om te komen tot een nieuw ontwerp. "Er bleven twee ontwerpen over waar uit gekozen kon worden. Eentje in de stijl van afgelopen jaar, helemaal doorzichtig, en het onderwerp dat het geworden is omdat het onze groep echt aansprak, een levensgrote grasmaaier door de straten heen laten gaan. In tegenstelling tot afgelopen jaar, een wagen zonder beweging en geluid, dit jaar een wagen met alles erop en er aan. Totaal het tegenovergestelde."

Rudi Pierik zit trots naast Thijs en kijkt toe hoe er buiten de tent door de technische mensen aan 'zijn' wagen gewerkt wordt. Een zeer imposante wagen. Zonder de beoogde 325.000 dahlia's en voor de helft nog maar in het papier al indrukwekkend. Is het zijn eerste ontwerp voor het corso Lichtenvoorde, Rudi kan bogen op een indrukwekkende cv voor wat betreft het ontwerpen van corsowagens. Voor het bloemencorso in zijn geboorteplaats Beltrum ontwierp hij al vijftien wagens. "Ik ben zes geleden in Lichtenvoorde gaan wonen en dan wil je zo snel mogelijk integreren. Ik zag de open inschrijving en weet een beetje van buitenaf hoe Rensing werkt, wat ze kunnen, maar we kenden elkaar niet persoonlijk vooraf. Het idee wat ik in mijn hoofd had kun je niet zomaar bij iedere groep wegzetten. Groep Rensing is bijvoorbeeld niet bang een man op een wc te maken. Een levensgrote grasmaaier is totaal iets anders en er zit een stuk techniek in. Dat moet een groep ook aankunnen."

Pierik kwam op het idee al grasmaaiend in zijn eigen tuin. "Ik vond het een belachelijk idee tegelijk," lacht de ontwerper. "Een week later was ik weer aan het grasmaaien en kwam ik zo aan het kijken dat er zeer interessante bewegingen in zitten. Hoe langer ik er over na ging denken hoe interessanter ik het ging vinden. We hopen hier mee te verrassen."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant