'De Lummels' die afgelopen zondag de wagen in het papier hebben gezet. Foto: Henri Walterbos
'De Lummels' die afgelopen zondag de wagen in het papier hebben gezet. Foto: Henri Walterbos Foto: Henri Walterbos

De Lummels blijft in beweging

Algemeen Bloemencorso Lichtenvoorde

'Zo willen we ons blijven onderscheiden'

Door Henri Walterbos

LICHTENVOORDE - Werd er eind van de vorige eeuw door een paar vrienden onder de naam 'De Lummels' besloten een kleine corsowagen te gaan bouwen, nadat zich meer bouwers aan hadden gemeld werd besloten in het vervolg een grote wagen te bouwen. "Het is eigenlijk begonnen als een zooitje ongeregeld, zeg maar gerust," kijkt secretaris Niels Berendsen terug naar 'in den beginne' van de groep.

"De laatste jaren hebben we wat betreft professionaliteit wel een behoorlijke inhaalslag gemaakt, met onder meer de tijger, 'Kats abstract,' waarmee we eerste zijn geworden in 2014. Toen hebben we gekozen om met hydroliek te gaan werken. Sindsdien hebben we er bewust voor gekozen ontwerpen te maken met bewegingen, en hebben we dat ieder jaar wel. Met verschillende soorten bewegingen willen we ons blijven onderscheiden. In 2015 hebben we een spin gemaakt, bewust heel breed, zodat die poten op en neer konden. Was toch acht meter breed toen." Bouwde de groep tot afgelopen jaar groot, dit jaar maakt de groep een maatje kleiner. "Hij is wel iets meer dan twintig meter lang, maar wel laag en er zit dit jaar maar de helft aan bloemen op. Zo'n 100.000."

De reden voor een 'kleinere' wagen zit hem niet in onvoldoende personele bezetting. "We wilden graag racemotoren op de wagen. Omdat je die verhoudingen goed moet houden, omdat je er anders niet mee weg komt, een iets kleinere wagen." Maakte de groep 'vroeger' typische Lummels-wagens, oftewel 'niet te serieus' of 'met een knipoog', aldus Niels, tegenwoordig maakt de groep 'serieuzere' wagens. "We willen hogerop. Na de tijger hebben we de keuze gemaakt om steevast in de Top 10 te eindigen. Dat is daarna altijd nog gelukt. Afgelopen jaar werden we achtste maar wonnen we de publieksprijs met 'Brutus'."

Aankomende zondag treedt de Lummels aan met 'vijf motorrijders,' in een pose alsof ze op een circuit achter elkaar aan racen. "We hebben veel motorfanaten binnen de groep. Het ontwerp is van Henri Hummelink, die normaliter deel uit maakt van de 'van Reedestraat'. Aangezien wij dus veel motorrijders binnen de club hebben sloeg het idee wel aan. Ook hier komen weer bewegingen voorbij."

Op de bouwlocatie is het een drukte van belang. Op meerdere plekken in de tent wordt gelijktijdig gebouwd aan de corsowagen waarmee de van oorsprong vriendengroep dit jaar mee doet. Op de vraag of de groep op schema is, begint Niels te lachen. "Eh, niet echt, maar dat is eigenlijk wel Lummels-eigen. Aan het begin van het seizoen zijn we met vijf à zes man per avond bezig. Bakje koffie drinken dan om zeven uur, lang blijven zitten tot acht uur. Nu begint de druk er wel op te komen en zijn we wel met 20 tot 25 man per avond aanwezig. Het komt allemaal goed. De techniek is al klaar. Alleen de vormgeving nog."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant