Proefritje achterop een glimmende motor. Hoe cool is dat? Foto: Jorieke Philippi
Proefritje achterop een glimmende motor. Hoe cool is dat? Foto: Jorieke Philippi

Nieuwe aanpak Proef Lichtenvoorde slaat aan

'Samen bereik je meer'

Door Barbara Pavinati

Foto's door Jorieke Philippi.

LICHTENVOORDE - Het is druk in het centrum van Lichtenvoorde op de zonnige zondag 7 oktober. Proef Lichtenvoorde trekt volop bezoekers. In de straten proeven mensen hapjes, laten ze hun haar vlechten, ondergaan ze een gelaatsmassage, maken een ritje op een motor, luisteren ze muziek en bekijken de nieuwste najaarsmode. Door de nieuwe aanpak waarbij elke straat zijn eigen thema heeft, kunnen de mensen dit jaar door heel het centrum lopen. Het beleven en proeven van producten staat centraal. Proeven kan je hierbij in de breedste zin van het woord opvatten: het proeven van kleuren, geuren en mode valt er ook onder.

Saamhorigheid tussen ondernemers
Elke straat heeft dit jaar een budget gekregen om zelf iets te organiseren. Zo is er een 'Meer voor mannen' plein voor de kerk en een RapenBierstrasse in de Rapenburgsestraat. De organisatie heeft bewust voor deze opzet gekozen om meer betrokkenheid tussen de ondernemers onderling te krijgen. En deze opzet is geslaagd. Anja Onstenk van Proef Lichtenvoorde vertelt: "Wij kijken tevreden terug op deze dag, want we hebben alle ondernemers meegekregen. Samen bereik je meer en heb je een mooier resultaat. Kijk maar naar wat er vandaag allemaal gebeurt." Ook Hendrik te Plate van 'Van Nature Geschikt' en betrokken bij de organisatie van de Nieuwmarkt is te spreken over de middag: "De samenwerking met de andere ondernemers liep in het begin een beetje moeizaam, maar ik vind het leuk dat we iets moois rond zintuigen hebben neergezet en ik ze op een andere manier heb leren kennen. De saamhorigheid is groter en dat is makkelijker voor volgend jaar. We gaan nu zelfs een keer met elkaar barbecueën!"

Laagdrempelige modeshow
De twee modeshows in de grote witte tent op de markt zijn ook dit jaar weer een publiekstrekker. Irma van der Pennen presenteert ze en vertelt: "Dit is het derde jaar dat we met Proef Lichtenvoorde samenwerken. Er doen zestien winkeliers mee. We willen een laagdrempelige show neerzetten die past bij Lichtenvoorde. Het moet gewoon gezellig zijn! Het is vandaag goed weer en dat is fijn voor de horeca, winkeliers maar ook voor de modeshow." Tijdens de show worden ook hapjes van slagerij Gosselink en bakkerij Oude Wesselink gepresenteerd. Markt 5 en Markant serveren vandaag gerechten gemaakt van producten die deze slager en de bakker leveren. Een voorbeeld van een mooie samenwerking.

Tevreden bezoekers
De bezoekers hebben het naar hun zin. Een van hen lacht: "Ik heb deze dag speciaal vrijgehouden en wat ik tot nu toe gezien heb, vind ik erg leuk. We kwamen voor de modeshow en willen zo even een speciaal biertje proeven." Een andere bezoeker komt gewoon voor de gezelligheid en wil lekker neuzen. Zij denkt dat het succes vandaag vooral aan het mooie weer te danken is.

Wedstrijden
Tijdens Proef Lichtenvoorde waren er twee wedstrijden op het 'Meer voor Mannen' plein. Een 'Baardtreffen' en een 'Grillmaster wedstrijd'. Bij de eerste wedstrijd werden mannen met een baard, als ze wilden, op straat gefotografeerd met een polaroid. Dan deden ze automatisch mee voor de hoofdprijs. De winnaar daarvan is: Albert Rorije. De Grillmasters van Lichtenvoorde zijn dit jaar Zohar Stoltenborg en Michael Rast. Michael was vorig jaar ook winnaar.

reageer als eerste
Meer berichten