Meester Bert Eskes tussen de kleuters van zijn Dorpsschool Halle. Foto: Liesbeth Spaansen
Meester Bert Eskes tussen de kleuters van zijn Dorpsschool Halle. Foto: Liesbeth Spaansen

Na 43 jaar neemt Bert Eskes afscheid van de Dorpsschool Halle

Algemeen

HALLE – "Ik zal even een paar kinderen ophalen," zegt Bert Eskes, voor hij op de foto gaat voor dit artikel over zijn afscheid van de Dorpsschool Halle. Hij komt terug met de hele kleutergroep. Dat is meester Bert, kinderen staan voorop. Maar liefst 43 jaar heeft hij gewerkt op de Dorpsschool in Halle, als hij op 1 mei van dit jaar officieel met pensioen gaat.

Door Liesbeth Spaansen

"Mijn vader was een verhalenverteller. Ik zag de verwondering bij kinderen als hij iets vertelde, of het nou was over geschiedenis of over mieren die uit een mierenhoop kwamen," herinnert Bert Eskes (bijna 66) zich nog goed. Berts moeder gaf 50 jaar les op de zondagsschool. "Ik moest er zelf ook heen, maar ik vond het leuk en het hoorde er bij in die tijd."

De verwondering van kinderen was wel de motivatie om het onderwijs in te gaan. Na de havo ging hij naar de pedagogische academie Kleywegt in Doetinchem aan de Bachlaan. "In 1976 stond ik als groepsleerkracht voor toen klas 3 en 4, wat nu groep 5 en 6 is en had de hele woensdagmiddag voor de administratie." In 1982 werd Bert Eskes hoofd der school en in 1987 hoofd van de basisschool, na het samengaan van lagere school en kleuterschool.

Het onderwijs veranderde in 43 jaar. "Nu sta ik af en toe voor de klas, vrijdags help ik met begrijpend lezen in de bovenbouw en heel af en toe lees ik een verhaaltje voor in het dialect uit het boek van Tante Rikie, maar verder houd ik me de hele week bezig met onderwijskundig beleid, administratie, personeelsbeleid, enzovoorts. Die taak is wel verzwaard."

In 1976 telde de school 85 leerlingen, de honderdste leerling was een mijlpaal. Na de sluiting in 2013 van de Heideschool en Nijmanschool kwamen er veel kinderen naar de Dorpsschool en groeide de school naar 210 leerlingen. "We hebben weinig concurrentie van andere scholen, al hebben we wel krimp ervaren." Op dit moment zijn er 131 leerlingen.

"Ik heb het werk altijd met liefde gedaan en niet gekeken naar de uren. Hier ben ik eigenlijk ook ondernemer, de school is een éénpitter. Het bestuur van onze school bestuurt één school. Dat geeft de vrijheid om zelf de school in te richten; de zorg voor het gebouw, de lesmethoden, veel uitdagingen, zodat je er niet aan toe komt te verhuizen naar een andere school," lacht Bert. "Tien scholen in de Achterhoek zijn aangesloten bij de Onderwijs Coöperatie Gelderland (OCG). We maken samen beleid en regelen ook samen inkopen en controle van bijvoorbeeld speeltoestellen."

Bert vindt dat vooral de wereld anders is geworden. "Vroeger waren de gezinnen groter en kregen kinderen sociaal gezien een andere opvoeding. Zij leerden thuis delen met broers of zussen, dat moet nu op school. Veel opvoedingstaken van vroeger binnen het gezin zijn naar school gegaan en doordat ouders beide werken, hebben we meer opa's en oma's bij school," vertelt Bert. "Er veranderde meer. Het bomen klimmen, buitenspelen, ravotten wordt toch minder. Er is meer digitalisering: ict, mobiele telefoons, tablets."

Ook de school veranderde. Zaten de kinderen vroeger in rijtjes en werkten ze alleen, nu wordt in groepjes samengewerkt, het coöperatief leren. "Wij werken hier met Project for Learning. We integreren zaakvakken en nieuwe vaardigheden binnen thema's. Hierbij horen ook technieklessen, met metselen, naaimachine werken, solderen of timmeren. Juf Louise en ik hebben in Finland gekeken hoe daar op scholen gewerkt wordt. Ook daar hebben we inzichten van meegenomen."

De afscheid nemende directeur heeft altijd goed contact gehad met de mensen in Halle. "Dat is heel belangrijk," vindt Eskes. "Daarnaast is er wederzijds vertrouwen met ouderraad en schoolbestuur. We zetten samen iets moois neer, en horen van ouders dat ze het een fijne dorpsschool vinden, open en eerlijk en met een veilige omgeving. We hebben ook nooit een uitje afgezegd omdat er geen ouderhulp was. De samenwerking met de (groot) ouders is heel prettig. Ik ben ook heel trots op de commissie raamschildering die vijf keer per jaar nieuwe schilderingen op de ramen maakt, een blikvanger van de school." Als laatste noemt Bert de samenwerking met de teamleden; met enkele leerkrachten werkt hij al meer dan dertig jaar. Leerkrachten werken graag op Dorpsschool Halle. Er is weinig verloop.

In september startte Bert Eskes met een nieuw schooljaar. "Maar ik ben nu bijna 66 jaar en heb na overleg met het schoolbestuur besloten om te stoppen. Ik heb samen met mijn opvolger Rick Wolsink gewerkt aan de overdracht."

"Het jaarlijkse optreden van de Krekeltjes, vernoemd naar het kinderkoor van 70 jaar geleden, in zaal Nijhof heeft als thema: 'Afscheid van meester Bert'," lacht Eskes. "Vrijdag de 26ste worden mijn vrouw Berndien en ik thuis in Lichtenvoorde opgehaald voor een feestprogramma op school. Van 12.00 tot 13.00 uur is de receptie. Daarna sluiten we als bestuur en team af met een lunch. Dan neem ik definitief afscheid van het onderwijs, maar ik zal de kinderen zeker gaan missen."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant