Foto: Jos Betting
Foto: Jos Betting

Matthäus Passion raakt de kern

Algemeen

ZIEUWENT - Bach's Matthäus Passion ontroerde afgelopen Goede Vrijdag zo'n 550 luisteraars in de Zieuwentse Sint Werenfriduskerk. Het nagenoeg uitverkochte klassieke concert heeft zijn bezoekers drie uur lang in beslag genomen met aria's en koralen. De treffende vertolking van het lijdensverhaal van Jezus raakte de kern en maakte van het klassieke concert, voor de achtste keer, een bijzondere beleving.

Door Dinès Quist

Afgelopen vrijdag bewees de uitvoering Matthäus Passion in Zieuwent maar weer dat ze zich kan meten aan de groten van het land. De volle kerkbanken getuigden het succes van dit concert, waar liefhebbers van klassieke muziek uit het hele land, jaarlijks naar terugkeren. Luisteraars werden meegezogen in het lijdensverhaal van Jezus, waar er bij momenten doodse stiltes vielen en men een speld kon horen vallen. Op andere momenten vulde het orkest en de koren samen de kerk met een in vervoering brengende veelheid aan klanken. Om nog meer in te spelen op de emotie van de muziek werd de kerk sfeervol uitgelicht; paars van het verraad, rood van de passie, dan weer zachtgeel van ingetogenheid.

Indrukwekkend ensemble
Negen leerlingen van de Zieuwentse Sint Jozefschool openden het concert met een stoet van brandende kaarsen. Achttien achtste-groepers vormden het ripieni-koor van het openingskoor. Emile Engel heeft ze de afgelopen maanden aan pittige repetities onderworpen. De vruchten daarvan konden op deze vrijdagavond geplukt worden. "Ze hebben het prima gedaan", vertelt Engel, "een beetje timide in het begin, maar ik ben trots op ze." Emile Engel is dirigent van het ensemble dat zo'n 50 musici en zo'n 50 zangers telt, afkomstig uit binnen- en buitenland. Twee koren te weten 'Vocal Ensemble Ex Arte' en 'Concensus Cantzione', vervulden onder andere de dialoog tussen de gelovigen en ooggetuigen. Zes solisten, met ieder zijn eigen personagevertolking, bezongen het lijdens- en sterfverhaal van Jezus. Tenorsolist Vincent Lesage vertolkte de evangelist op ontroerende wijze, Tiemo Wang die van Christus, met bijna pijnlijke diepgang. Indrukwekkend was het hoge stemgeluid van altus Kasper Kröner met als bijzondere tegenhanger in het laag, baritonsolist Michiel Meijer. Meijer vertelt, "Deze is kerk zo goed ontworpen, ik hoef helemaal niet hard te zingen de akoestiek draagt het geluid de kerk in." Opvallend veel jonge orkestleden bespeelden de, al dan niet gekopieerde, authentieke instrumenten. Op twee grote schermen werd ingezoomd op de muzikanten en solisten, zo werd voor iedereen de bijzondere instrumentaria zichtbaar. Maar ook de veelzeggende mimiek van de solisten kwam op deze manier intens dichtbij.

Warme kerk, warme sfeer
Lastig was het zomerse weer van afgelopen vrijdag. De normaliter koele kerk was goed opgewarmd door de zon die er die dag opbrandde. Door de warmte verslapten de snaren van de strijkinstrumenten, waardoor deze steeds bijgestemd moesten worden. Daarvan merkte de luisteraar overigens niets. Stichting Paaspop Klassiek, verantwoordelijk voor de organisatie en het warme ontvangst, is meer dan tevreden over de avond. Met 40 vrijwilligers hebben ze het weer voor elkaar gekregen de avond tot een succes te maken. Dezelfde vrijwilligers maken zich op om de volgende dag hun schouders te zetten onder de popversie van Paaspop.

Foto: Jos Betting
Foto: Jos Betting
Foto: Jos Betting
Foto: Jos Betting
Foto: Jos Betting
Foto: Jos Betting
Foto: Jos Betting

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant