Search Engine Optimization

Online marketing is tegenwoordig een groot onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven. Op de vraag 'Hoe bereiken we de meeste mensen?' is namelijk vaak 'online' het juiste antwoord. Een vorm van online marketing is zoekmachine marketing. Dagelijks gebruiken miljoenen Nederlanders zoekmachines zoals Google of Bing om zo snel mogelijk aan de informatie te komen die ze zoeken. Adverteren via de zoekmachine van Google is daarom een mogelijke schatkist voor marketingdoeleinden. Zoekmachines zijn vaak verdeeld in twee delen. Search Engine Advertising, SEA, is het betaalde gedeelte van zoekmachine marketing. Search Engine Optimization, SEO, is het gratis gedeelte onder SEA.

Wat houdt zoekmachine optimalisatie in?
Search Engine Optimization wordt in het Nederlands zoekmachine optimalisatie genoemd. Dit gedeelte van zoekmachines is vaak erg aantrekkelijk voor bedrijven omdat het gratis is. Echter, het is niet makkelijk om je website zo te optimaliseren dat je effectief gebruik maakt van de gratis SEO ruimte. Hoog in de ranking eindigen is niet iets dat iedereen zomaar één twee drie voor elkaar krijgt. Daar hebben bedrijven een expert voor nodig die alle ins en outs van onder andere het zoekmachine algoritme kennen. Het gehele proces van een hoge ranking krijgen in de zoekresultaten van mensen is zoekmachine optimalisatie. 

Het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie
Effectief gebruik maken van zoekmachine optimalisatie is niet bepaald makkelijk. Dit is een reden voor bedrijven om dit gedeelte van hun marketing uit te besteden aan experts met de juiste kennis en ervaring. In het SEO gedeelte van zoekmachines maakt een algoritme vaak de dienst uit. Dit is een mechanisme dat bepaalt welke websites het meest relevant zijn en deze naar boven schuift op de ranking van de zoekresultaten. Hierbij zijn er tal aan eisen en/of voorwaarden die het algoritme eruit pikt en daarmee de ranking van een website bepalen. Het is niet mogelijk om een algoritme te beïnvloeden (of om te kopen) maar je kunt wel je website zo goed mogelijk optimaliseren om zo hoog mogelijk op de ranking te verschijnen. Om de kansen te vergroten doen veel bedrijven aan linkbuilding uitbesteden.

Waarom is SEO uitbesteding een goed idee?
Om goed te zijn in zoekmachine optimalisatie moet je tal aan vaardigheden bezitten die je niet zomaar uit een boek leert. Alleen jarenlange toewijding kunnen deze vaardigheden en gespecialiseerde kennis voortbrengen. Een algoritme is een tricky mechanisme dat je nooit helemaal kan snappen. Daarnaast is het ook elke dag aan het veranderen en staat het niet stil. Als SEO specialist moet je onderzoek doen naar onder andere populaire zoekwoorden en linkbuilding. En dan is er ook nog de nodige kennis van de zoekmachines en gebruikte tools die nodig is om effectief aan SEO te doen. Kortom, niet elk bedrijf beschikt over de nodige expertise en mankracht om SEO vakkundig uit te voeren. SEO uitbesteding is dan slim.

Dit artikel wordt u aangeboden door TeamNijhuis. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Meer berichten