Corsogroep Boschlaan voor het karkas van 'Zorgen'. Foto: Henri Walterbos
Corsogroep Boschlaan voor het karkas van 'Zorgen'. Foto: Henri Walterbos

Boschlaan uit 'Zorgen' in bloemencorso

Algemeen Bloemencorso Lichtenvoorde

LICHTENVOORDE - De groep bestaat inmiddels 63 jaar en meerdere generaties zijn tegelijk bezig met de corsowagen. "Ondanks dat de jongeren uit de omgeving Boschlaan wegtrekken naar Lichtenvoorde of gaan studeren elders, blijven ze verbonden met de corsogroep. De ouderen helpen mee met papier plakken, kontjes knijpen en zijn veel op het land bezig," vertelt voorzitter Teun Eekelder. "We krijgen er ook steeds meer mensen bij die niets met de buurt van doen hebben, maar weer vrienden van vrienden zijn," vult Loes Rooks van pr-zaken hem aan. Het type wagen waar Boschlaan voor staat omschrijft Teun als 'realistisch'. "Weinig fantasie. Je kunt aan de wagen meteen zien wat het is," aldus Loes.

Door Henri Walterbos

Ontwerper
Het ontwerp van de wagen is dit jaar van de hand van Maurice Slutter uit Beltrum, aldaar wagenbouwer bij Corsogroep Losse Flodders, waar hij aankomende week medeontwerper is van 'Locomotion'. "Ik had nog een ontwerp liggen en vond het zonde daar niets mee te doen. Via via kwam ik bij de Boschlaan terecht en heb ik het daar ingediend. Na enkele goede gesprekken hebben we besloten de samenwerking aan te gaan. De groep gaf aan er vol voor te willen gaan en dat maakte mij ook weer enthousiast." "Wij hadden als groep direct een goed gevoel bij het idee en zagen het wel zitten dit met elkaar te gaan maken," kijkt Loes terug op de gemaakte keuze. Het is Maurice's eerste wagen voor het corso in Lichtenvoorde en het bevalt de Beltrummer prima. "Het is erg gezellig. Bouwen bij twee groepen is wel pittig maar het is een leuke uitdaging. De groep neemt zelf veel initiatief en alles wat gevraagd wordt voeren ze uit. Deze wagen is nog lang niet het maximaal haalbare van deze groep. Ik ben ervan overtuigd dat ze nog meer in hun mars hebben."

'Zorgen'
De titel van zijn ontwerp is 'Zorgen'. "Met het vergrijzen van onze bevolking is ook de zorg aan verandering onderhevig. Gekwalificeerd personeel is moeilijk te krijgen en er zijn steeds meer zaken die we zelf moeten oplossen. Langzaam maar zeker moeten we op zoek naar andere oplossingen. Als dat maar goed gaat. Het is een wagen met veel beweging, special effects en hopelijk goede kleuren. Een wagen die echt iets gaat toevoegen aan het Lichtenvoordse corso," is Maurice overtuigd. "'Zorgen' heeft meerdere betekenissen," gaat Teun verder. "De robot moet zorgen dat de oma rondkomt, maar de oma heeft ook zorgen over de robot, of het allemaal wel goed gaat, omdat de robot nog maar een prototype is. En ook de zorg en angst dat het er in de toekomst van komt dat robots de zorg over gaan nemen. Daar gaat het waarschijnlijk in de toekomst toch heen," schets Teun een somber beeld. "De uitdaging zit hem voor ons in de vele bewegende delen, door middel van hydraulische en handmatige aansturing. Het aantal bloemen zal ongeveer 130.000 zijn, verwachten we. Groter willen we niet." "We willen zaterdagavond wel een beetje op tijd klaar zijn om nog gezellig bij elkaar te zitten. Tot een uur of vier plakken 's nachts is geen lol aan. We moeten wel het groepsgevoel houden," vindt Loes. Hoe hoog of laag ze eindigen heeft geen invloed op het plezier en de motivatie van de groep. Teun: "We bouwen puur voor het publiek en eindigen meestal tussen de 10de en 15de plek, met af en toe een uitschieter, zoals in ons jubileumjaar, 7de, met 'Broodje Boschlaan,' bestaande uit diverse losse onderdelen."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant