Singer-songwriter Janna Baerends wil altijd muziek blijven maken. Foto: Josée Gruwel
Singer-songwriter Janna Baerends wil altijd muziek blijven maken. Foto: Josée Gruwel

Janna Baerends houdt van liedjes met een ziel

Algemeen

DOETINCHEM – Ze trad meerdere keren op in het Betty Asfalt Complex in hartje Amsterdam en werd daar uitgenodigd om op te treden in het DeLaMar Theater dat een eindje verderop ligt: de zestienjarige singer-songwriter Janna Baerends uit Doetinchem. Bij de finale van Amphion Open, in september, won ze de persprijs.

Door Josée Gruwel

Als kind had ze helemaal niets met muziek. Met een jaar of tien kreeg ze gitaarles omdat haar ouders haar graag een muzikale opleiding gunden, maar ze stopte ermee. "Ik vond er niets aan." Bij de eindmusical van groep acht werd het anders. "Toen ontdekte ik dat ik zingen best leuk vond, want ik mocht een solo zingen en kreeg daar goede reacties op." In de muzieklessen op het Ulenhofcollege werd het muzikale vlammetje in haar echt ontstoken. "Ik hoorde in de brugklas van de muziekdocent dat ik een mooie zangstem had en kreeg zelfvertrouwen."
Janna trad met twee vriendinnen op bij muziekavonden van school, nam zangles en een basiscursus piano op de muziekschool, en ze leerde via internet ukelele spelen. Muziek ging bij haar leven horen. "Nu, inmiddels in vijf havo, kan ik niet meer zonder. Na school ga ik naar mijn kamer, waar ik altijd eerst mijn huiswerk maak en dan – als ik geen andere activiteiten heb – ga ik met muziek aan de slag. Als ik zou beginnen met muziek maken, dan kwam er van het huiswerk maken echt niets terecht."

Liedjes met een verhaal
Janna heeft een voorliefde voor muziek uit de zeventiger jaren, zoals van James Taylor, Fleetwood Mac en Jim Croce. "Ze brengen muziek met teksten die een verhaal vertellen, liedjes met diepgang, met een ziel. Ik ben opgegroeid met de muziek van deze zangers, het is de muziek waar mijn ouders naar luisterden. Echt een fan van iemand ben ik niet, ik hou van het genre. Als ik een Nederlandse groep zou moeten noemen is het BLØF, om de muziek, maar vooral om de teksten."
Van luisteren naar muziek – een lied mooi vinden en opzoeken op YouTube om het te leren en het magisch te vinden om het te spelen en te zingen – ontwikkelde Janna zich en begon zelf met liedjes schrijven. "Die liedjes gaan over het leven: over verdriet, liefde, blijdschap en angst bijvoorbeeld. Ik schrijf ze in het Engels, want in die taal kan ik me het best uitdrukken. Bovendien zijn ze dan door een groter publiek te beluisteren."

Optredens
Optreden doet Janna graag. "Dan stap ik in de trein en ga naar het betreffende theater." Ze zong de afgelopen twee jaar bij diverse open podiums in het land en profileerde zich enkele keren in het Betty Asfalt Complex, een theatertje in een prachtig monumentaal pand aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam. Hier werd ze ook gevraagd voor een optreden in het Amsterdamse DeLaMar Theater. "Dat optreden was in januari van dit jaar. Heel gaaf, want ik stond er met veel bekende artiesten, zoals Paul Haenen en Yentl en De Boer."
Bij Amphion Open haalde ze dit jaar de finale en zong er drie eigen nummers: 'Dancing in the Fields', 'By myself' en 'Deep'. Ze begeleidde zichzelf hierbij op de vleugel en op de gitaar. De persjury was onder de indruk van onder andere haar warme stemgeluid en honoreerde haar met de persprijs.

Op een feestje muziek maken
Behalve dagelijks muziek maken op haar kamer en optreden bij open podiums, wil Janna graag optreden bij feestjes. "Op een bruiloft muziek maken bijvoorbeeld, dat lijkt me leuk."
Of ze later in de muziek verder wil, er haar beroep van wil maken, daar weet Janna nog geen antwoord op. "Misschien ga ik na de havo eerst nog twee jaar naar het vwo, want ik weet nu nog niet welke beroepsstudie ik wil gaan volgen. In ieder geval wil ik wel altijd muziek blijven maken."
Tot nu toe zong en speelde Janna altijd alleen. Dat vindt ze fijn. "Maar met iemand erbij die viool of cello speelt, dat lijkt me ook heel gaaf."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant