Politieauto's zullen te lang uit het gebied weg zijn, zo vrezen de Achterhoekse burgemeesters.
Politieauto's zullen te lang uit het gebied weg zijn, zo vrezen de Achterhoekse burgemeesters. (Foto: Kyra Broshuis)

OOG en D66 informeren naar gevolgen voor Oost Gelre

OOST GELRE- De kranten stonden de afgelopen weken vol met berichten over het voornemen van de Nationale Politie om verschillende cellencomplexen te sluiten. Het gaat om de cellencomplexen in Doetinchem, Ede en Tiel. Er wordt een nieuw complex gerealiseerd in Tiel, een stuk verder weg voor de arrestanten uit de Achterhoek. De CDA-fracties uit Aalten, Bronckhorst, Berkelland, Doetinchem, Oude IJsselstreek, Winterswijk én Oost Gelre stuurden al een brandbrief naar de Tweede Kamer met het verzoek te kijken naar een werkbare oplossing. De aangekondigde sluiting baart ook OOG en D66 zorgen.

Door Kyra Broshuis

Grote gevolgen
“Dit gaat betekenen dat agenten in plattelandsgebieden als de Achterhoek, Vallei en Rivierenland straks uren moeten rijden om arrestanten op te kunnen sluiten. Het gevolg daarvan is dan weer dat agenten na een arrestatie langdurig uit hun streek weg zijn omdat ze een arrestant wegbrengen. Ze zijn dan niet in de noodhulp (112-meldingen) inzetbaar wat onverantwoorde gevolgen heeft, met name ’s avonds, ’s nachts en in de weekenden”, zegt Paul Wallerbos van OOG. “Uiterst zorgwekkend”, vindt ook D66-raadslid Jarno Hilge. “Is bekend welke gevolgen de voorgestelde sluitingen hebben voor het politiewerk in Oost Gelre? Welke gevolgen zijn dit? Wat betekent dit voor de aanrijtijden?”, vraagt hij aan de burgemeester. Beide partijen willen weten hoe het college zich gaat inzetten tegen de verdere verschraling van de veiligheid van de burgers in Oost Gelre.

Onverantwoord
Al eerder liet burgemeester Mark Boumans van Doetinchem weten dat de plannen onverantwoorde gevolgen zullen hebben. Hij vreest dat er misschien maar één auto overblijft voor een gebied zoals de West-Achterhoek. Volgens Boumans is er nu al weinig politie beschikbaar in de avonden, nachten en weekenden. De arrestantencellen in Doetinchem zou juist optimaal gebruikt worden.

Onmogelijk complexen fulltime te bemannen
Burgemeester Bronsvoort vertelt dat er in de eenheid Oost Nederland (Gelderland en Overijssel) nu negen arrestantencomplexen zijn. Te weten in Arnhem, Nijmegen, Apeldoorn, Tiel, Ede, Doetinchem, Borne, Zwolle en Deventer. “Het is zo dat de politie in Oost Nederland geconstateerd heeft dat het op dit moment ondoenlijk is die complexen nu fulltime te bemannen, ook door allerlei nieuwe eisen die er gesteld worden. Om verschillende redenen zegt de nationale politie-eenheid in dat de situatie nu niet houdbaar is. Er moet een oplossingen komen, dat zeggen ook de burgemeesters en het OM. De burgemeesters erkennen het probleem maar zijn het niet eens met de gekozen oplossing”, zegt Bronsvoort. “Er is door een deskundig bureau een rapport uitgebracht over varianten voor de arrestantenzorg. Het rapport bevat vier varianten en er is nu voor één variant de voorkeur uitgesproken. Die houdt in dat vijf cellencomplexen zouden overblijven; Apeldoorn, Borne , Arnhem, Nijmegen en Zwolle. Voor Arnhem en Nijmegen zou later één complex in de plaats komen in Elst. Verder zou er ondersteuning komen voor de basisteams en de opsporing als de andere complexen worden gesloten.”

Burgemeesters laten standpunt horen
De burgemeester vervolgt: “Vanuit de burgemeesters is gezegd dat we hier meer over willen weten. Wij vinden dat, als er al complexen moeten worden gesloten, dat de consequenties voor de basisteams moeten worden beperkt. Ons politieteam Achterhoek Oost reist nu ook al met arrestanten naar Doetinchem. Als dat complex gesloten wordt, zullen we vanuit hier naar Borne moeten reizen. Voor ons zijn de consequenties relatief beperkt. Ik ben zelf woordvoerder namens de Achterhoekse burgemeesters en wij hebben uitgesproken dat we grote zorgen hebben over de sluiting van de cellencomplexen en dat we de consequenties niet acceptabel vinden. Auto’s zullen te lang uit het gebied weg zijn en wij hebben ook vragen over de aanrijtijden en capaciteit. Wij vinden, als Achterhoekse burgemeesters, dat de gekozen oplossing niet juist is. Een vervoersdienst zou een oplossing kunnen zijn maar dat moet, zeker financieel, goed geregeld worden. Kortom: wij delen uw zorg en wij hebben als Achterhoekse burgemeester ons standpunt laten horen.”

Wordt vervolgd.

Meer berichten