Een aantal leerlingen aan het werk met het project 'Corsodag'. Foto: Henri Walterbos
Een aantal leerlingen aan het werk met het project 'Corsodag'. Foto: Henri Walterbos

Aftrap eindopdracht 'Corsodag': 'Dat procesdenken is best lastig'

Algemeen

Marianum-leerlingen aan de slag met ontwerpen corsowagen

Door Henri Walterbos

LICHTENVOORDE - Gesprekken tussen mensen van Stichting Bloemencorso Lichtenvoorde en Marianum Lichtenvoorde leverde drie jaar geleden 'de Corsodag' op. Een initiatief van het Marianum als bevestiging van de goede gesprekken en het belang ervan voor de toekomst van het Bloemencorso Lichtenvoorde. "De corsodag is de aftrap van de grote eindopdracht voor leerlingen Beeldende vorming van groep 3 VMBO.

Hiervoor hebben ze eerst twee kleinere opdrachten gedaan", vertelt Sander Esselink, docent Beeldende vorming. "De opdracht is het ontwerpen en het uiteindelijk maken van een maquette van een corsowagen of optochtwagen. Dat mochten ze zelf kiezen. Iedereen kiest voor een corsowagen. Het streven is dat tijdens de maquettepresentatie van de wagens van het corso in juni, dat dan ook deze maquettes klaar zijn. Dat is een lange periode. Twee uur per week werken de leerlingen aan hun maquette. Dat we eerder beginnen dan afgelopen jaar is omdat we erachter kwamen dat er eigenlijk te weinig tijd was om de opdracht uit te voeren. We gaan er dit jaar dieper op in en Heleen Rooks heeft een uitgebreide lesbrief gemaakt. In feite gaat het om het gehele proces. Van idee tot maquette. Van niets tot iets. Nu we eerder starten, hoeft het niet zo gehaast, kan er de tijd voor genomen worden. Dat procesdenken is best lastig."

Handvatten
Om de leerlingen handvatten te geven, worden vier workshops gegeven die de leerlingen gaan volgen. Ze worden gegeven door acht ontwerpers van het corso, waaronder oud-leerlingen van het Marianum. De onderwerpen van de eerste workshops zijn 'compositie' en 'kleurgebruik'. "De leerlingen denken er goed over na", merkt Esselink. "Ik hoorde al leerlingen zeggen dat je goed over het ontwerp na moet denken want je moet je verhaal in dertig seconden vertellen. Langer zien mensen de wagen niet namelijk. Je moet dan duidelijk zijn in wat je uitbeeldt. Vooraanzicht, zijaanzicht, kleurgebruik, alles moet kloppen. En je hebt kaders waar je binnen moet blijven. Ik denk dat we een goede formule hebben dit jaar. Niet te veel luisteren maar vooral doen."

'In feite gaat

het om het

hele proces,

van niets

tot iets'

Enthousiast
In de workshop bij 'meneer Sander' Sven Jansen en Luuk Roelofsen, oud-leerlingen en jonge ontwerpers, die op enthousiaste wijze hun ervaringen delen met de aandachtig luisterende leerlingen. "Wij hebben verteld over kleurgebruik. Wat je met kleur allemaal kunt bereiken, welke sfeer je kunt creëren. Ook het contrast tussen licht en donker", vertelt Luuk, die zelf al drie wagens op zijn naam heeft staan als ontwerper van Corsogroep de Witte Brug. "Ik zat nooit bij een corsogroep, maar het leek me altijd al wel leuk een wagen te ontwerpen. Ik vond het best wel spannend. De eerste twee jaar heb ik daarom met iemand anders ontworpen. Daar heb ik veel van geleerd. Dit jaar heb ik het alleen gedaan. Ik vind het leuk dat ze dit project hebben, en best wel belangrijk. Ik merk wel aan de leerlingen dat ze bang zijn heel groot te werken, bang om fouten te maken."

Ook de leerlingen zijn enthousiast over de opdracht, zoals ook Boudewijn van Aken (14) uit Groenlo. "Het is op zich best wel leuk. Ik heb het Bloemencorso wel eens gezien. Ik vond het altijd wel leuk, maar zelf heb ik nog geen ideeën over mijn ontwerp. Ik zit te denken aan iets met Donald Trump misschien en een muur, maar dat weet ik nog niet zeker."


Luuk Roelofsen helpt leerlingen op weg met hun opdracht. Foto: Henri Walterbos

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant