Zo kun je als webshop je ecologische voetafdruk verminderen

De hoeveelheid aan online webshops groeide in de afgelopen tien jaar gestaag. Waar we in 2007 keuze hadden uit 5.000 verschillende webshops, werd de teller alleen in 2016 al gemeten op een vervijfvoudiging van 32.000 webshops. De vraag van de consument heeft niet alleen invloed op het aanbod dat hierdoor toe blijft nemen, maar ook op het milieu. Bezorgbusjes rijden af en aan, retourzendingen zijn de normaalste zaak van de wereld en ook afval en overtollige verpakkingsmaterialen komen hierbij kijken. Als webshop wil jij daarom jouw ecologische voetafdruk verminderen, maar hoe doe je dat? De Betere Wereld geeft je drie gouden tips.

Transparantie
Wanneer je de tv aanzet, vliegen de woorden 'kinderarbeid', 'milieuvervuiling' en 'dierenleed' je om de oren. Een belangrijk onderdeel hiervan is dan ook het sociale domein. In de afgelopen jaren is verschillende keren gebleken dat het produceren van onze producten ten koste gaat van het milieu. Financiële belangen worden hierbij gezien als de grootste oorzaak en de industrie geeft de consument de schuld, omdat deze zélf alles zo goedkoop mogelijk wil aanschaffen. Begrijpelijk, maar weegt dit daadwerkelijk op tegen de prijs die het milieu hiervoor betaald? Wij denken van niet. Probeer hier als webshopeigenaar daarom verandering in te brengen en verkoop eerlijke producten tegen schappelijke prijzen. Valt dit in de smaak bij de consument? Dan is de eerste stap gezet.

De verpakking
Het is je vast wel eens overkomen: je bestelde een product, had deze de volgende dag nog op je deurmat liggen en pakte hem zorgvuldig uit. Tot jouw schrik en verbazing was de verpakking volledig opgevuld met plastic kussentjes die ervoor moesten zorgen dat jouw product onderweg niet beschadigd raakte. Superfijn natuurlijk, want dit voorkomt heel wat teleurstelling, maar echt milieuvriendelijk is het niet. Probeer daarom voor jouw webshop gebruik te maken van kartonnen omhulsels met desnoods papieren vulling. Zowel karton als papier is namelijk een stuk eenvoudiger te recyclen dan plastic, zeker als je daarnaast ook nog eens stickers op de verpakking plakt en ervoor kiest om de verpakking dus niet te laten bedrukken met inkt. De grootte van de verpakking is echter het grootste probleem. Je zou denken dat het uitkiezen van het juiste formaat verpakkingsmateriaal zo moeilijk nog niet is, maar schijn bedriegt. Het komt maar al te vaak voor dat kleine producten geleverd worden in gigantische dozen, waardoor er minder dozen met de bestelbus mee kunnen. Dit resulteert in onnodig veel ritjes van én naar het postkantoor. Dus, geen plastic opvulling en kartonnen dozen én misschien nog wel belangrijker, kies voor het juiste formaat.

Pick-up point of drop-off-point
Zalando verstuurt per dag gemiddeld 41.643 bestellingen, wat resulteert in een dagelijkse uitstoot van 14.288 kilo aan CO2. Dat het bezorgen van pakketjes vervuilend is wisten we natuurlijk wel, maar er zijn zeker manieren om deze vervuiling te verminderen. Daarnaast zijn die maatregelen niet alleen goed voor het milieu, maar ook nog eens voor jouw kostenbesparing en tijd. Pick-up-pointbezorging blijkt uit onderzoek naast de fysieke winkels overigens het schadelijkst. Om de producten af te halen, pakt de consument vaak alsnog de auto, waardoor er alsnog onnodige milieuvervuiling ontstaat. In plaats daarvan kun jij de bestellingen van jouw klanten het beste naar een drop-off-point verzenden. Wanneer de bestelling daar aan komt, bezorgt een busje het pakket bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt voor de klant, waarna een fietskoerier deze naar de klant toe brengt. Alle kleine beetjes helpen.

Dit artikel wordt u aangeboden door Shopify. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden