Afbeelding

Lokalen zet de creatieve schouders eronder in deze crisistijd

Algemeen

'We kunnen wat luchtigheid brengen en een ander perspectief bieden'

Door Barbara Pavinati

LICHTENVOORDE – Ook het creatieve broeinest Lokalen heeft te kampen met de gevolgen van corona. De ondernemers zien afspraken in hun agenda wegvallen, lassen het Artist in Residence-programma af en bij een ondernemer zijn zelfs alle opdrachten meteen allemaal afgezegd. Sommigen werken nu thuis in verband met de kinderen. De creatievelingen laten zich niet kisten, werken door en maken pro deo online media content ter lering en vermaak voor basisschoolleerlingen en de mensen die nu thuis zitten.

Designer Evelien Nijenhuis: "Creativiteit en inventief in denken maar vooral ook in doen is nu actueel. We zijn uit ons vertrouwde dagelijkse leven gehaald en moeten daarvoor zelf oplossingen verzinnen. Juist door deze filmpjes waarin de mensen zelf dingen maken en zelf dingen doen, kunnen we wat luchtigheid brengen en een ander perspectief bieden."

Dyon Temming van Het Buitenburo: "Een les van mij op een basisschool werd afgelast. Toen zag ik een oproep van het W&T Menu (wetenschap en technologie, red.). Als we dan toch gastlessen af moeten lassen, kunnen we dan niet alsnog iets voor de mensen thuis doen? Dat sprak mij gelijk aan en ik meldde mij aan. De vraag was of we een film konden maken over iets naast rekenen en lezen, zodat de kinderen ook nog even met wat anders bezig zouden zijn. Dus ging ik in de weer met de dochter van mijn vriendin om een videoles 'zaadbommen maken' te produceren. Het mes sneed aan twee kanten; ik kon de dochter van mijn vriendin bezighouden die nu thuis was en haar (en de kinderen die het filmpje gaan kijken) gelijk iets leren."

Positiviteit is heel belangrijk
De evenementenbranche heeft het in deze tijden heel zwaar te verduren. Dit merkt ook Pim Adema met zijn bedrijf Pim Pam Pompen en Coming Fout! Al zijn opdrachten zijn voor de eerstkomende maanden afgezegd door het verbod op evenementen. Om toch enige vorm van entertainment te kunnen bieden, organiseert hij nu live popquizzen op Facebook en YouTube. "De quizzen zijn heel laagdrempelig en ik ga uit van het goede in de mens. Er zijn zes rondes van tien minuten. Na afloop van de vragen geef ik de antwoorden en kunnen de deelnemers zelf hun punten optellen. Positiviteit is nu heel belangrijk. Dat probeer ik uit te stralen. De mensen vinden de quizzen leuk en daar krijg ik als entertainer weer energie van. Zo wordt er elke donderdagavond om 20.00 uur en elke zondagmiddag om 15.00 uur live uitgezonden via mijn YouTube-kanaal. Naderhand zijn de quizzen ook terug te kijken."

Luchtig
"Het is een bizarre tijd. Ik wilde wel wat luchtigs doen. Even niet bezig zijn met al het nare nieuws en iets maken waar anderen wat aan hebben. Er worden zoveel aantallen en cijfers genoemd die kil klinken, zo zonder gevoel", vertelt Evelien. Zij heeft een filmpje gemaakt voor kinderen van de basisschool over zeefdrukken. "Ik heb het filmpje helemaal vertaald naar de situatie waar we nu in leven zonder daar de nadruk op te leggen. Zo gebruik ik allemaal spullen die de mensen in huis hebben. Ik vertel ook wat over de techniek zelf en hoe je deze techniek in huis kan ontdekken. Op het moment is het helemaal in om kaartjes te sturen. Daarom maak ik in het filmpje ook kaartjes met passende ontwerpen. De filmpjes zijn gemonteerd door onze videospecialist Rick Mellink."

Kleurplaten
Kunstenaar Natasja Scharenborg heeft kleurplaten gemaakt van de Grolse Want. Die zijn te downloaden op haar website www.vantastisch.nl.

Afbeelding

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant