Aber bitte mit Sahne!

Aber bitte mit Sahne!

Cursus Duits voor toeristisch ondernemers

Door Kyra Broshuis

OOST GELRE - Hoe verwelkom je Duitse gasten en wat vinden de Duitsers belangrijk? Hoe leg je uit de slagroom hier inderdaad anders smaakt en wat is een borrelplank in het Duits? Dit en nog veel meer leerden de deelnemers aan de minicursus ‘Omgaan met de Duitse gast’, een initiatief van Grenzhoppers. Grenzhoppers is een vrijwillig samenwerkingsverband van Nederlandse en Duitse gemeenten, bedrijven en sociaal-culturele organisaties in de grensregio Achterhoek-Borken. Grenzhoppers biedt een regionaal platform voor kennisdeling en faciliteren daarnaast de uitvoering van uiteenlopende grensoverschrijdende projecten en activiteiten.

Grenzhoppers
Ter voorbereiding op het nieuwe toeristische seizoen bood de Grenzhoppers Business School een gratis minicursus aan voor de ondernemers in Oost Gelre. Business School Coördinator Anna van Wezel zet zich samen met Bernou Wagenaar en Meike Prollius van de gemeente Oost Gelre in om (vrijetijds-) ondernemers en hun medewerkers voor te bereiden op de komst van Duitse vakantiegangers en dagjesmensen. Prollius legt uit dat de Duitse markt dé groeimarkt is voor de Nederlandse toeristische en recreatiesector. “En Duitse gasten zijn heel trouw, het overgrote deel komt graag terug voor een herhalingsbezoek. Het is dus heel belangrijk om de Duitse gast goed en correct te ontvangen. Duitsers hebben veel overeenkomsten met de Nederlanders maar het is juist belangrijk om de verschillen te weten. Zo stellen Duitsers over het algemeen meer vragen en zijn ze iets veeleisender. Duitsers zullen eerder met een klacht of met feedback komen. Verder is de Duitser zeer geïnteresseerd in fiets- en wandelmogelijkheden en in culturele bezienswaardigheden. Zoals bekend zijn de Duitsers wat formeler dan de Nederlanders. Zomaar iemand met ‘je/du’ aanspreken is niet gepast. Duitsers zijn zeer beleefd en verwachten dat ook van anderen. Het is heel belangrijk om daar rekening mee te houden.”

Enthousiast
De deelnemers aan de cursus leren van Anne van Weezel hoe ze de Duitse gasten het beste kunnen aanspreken, hoe ze veel voorkomende vragen kunnen beantwoorden en wat de algemene omgangsvormen zijn. De cursus is online maar dat doet aan de actieve houding van de deelnemers niets af, integendeel zelfs. De deelnemers zijn heel erg enthousiast. Dat bevestigt deelnemer Chantal Grothe van de Natuurpark de Leemputten; “Er is een hele prettige en informele sfeer bij de cursus, dat werkt heel fijn.” De deelnemers zijn klaar voor het toeristenseizoen. Als de maatregelen versoepelen, kunnen ze hopelijk snel weer veel Nederlandse én Duitse gasten ontvangen”, hoopt Prollius.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden