Joris Bengevoord (vooraan) en Bert van Zijtveld hebben het Lieveldse terras bereikt. Foto: Mark Ebbers

Joris Bengevoord (vooraan) en Bert van Zijtveld hebben het Lieveldse terras bereikt. Foto: Mark Ebbers

Gaon: met de trein, de bus of de e-bike

Algemeen

LIEVELDE - Terwijl op het terras van Loco het vervoersconcept Gaon verbaal werd afgetrapt door presentator Frans Miggelbrink en verschillende betrokkenen, werd op station Winterswijk letterlijk afgetrapt: de burgemeester van Winterswijk Joris Bengevoord nam het op de e-bike op tegen wethouder van Oost Gelre Marieke Frank in de trein. Wie zou het eerste Lievelde bereiken op deze woensdagmiddag 7 juli?

Door Mark Ebbers

Gaon biedt de mogelijkheid om met een combikaart 24 of 48 uur lang in de hele Achterhoek onbeperkt gebruik te maken van openbaar vervoer (trein en bus) en elektrische deelfiets Het is een manier om afstanden tussen attracties en bezienswaardigheden te overbruggen en de toerist meer beleving te bieden, en tegelijkertijd een verbinder voor Achterhoekse inwoners en werkenden om van A naar B te komen, op bovendien een duurzame manier. Gaon is een gezamenlijk traject van Arriva, Urbee, Achterhoek Toerisme, 8RHK ambassadeurs, Provincie Gelderland en een aantal Achterhoekse recreatieondernemers.

Drie vervoerswijzen combineren
Enkele tientallen ondernemers, bestuurders en anderen werden afgelopen woensdag bijgepraat over wat Gaon is, wat er nu toe is gerealiseerd en vooral wat er nog in het vat zit.
Remco Vink van Arriva gaf aan waarom een regio als de Achterhoek zo’n geschikt gebied is voor het inzetten van deelfietsen, in dit geval de e-bike van Urbee. “Als je in Amsterdam uit het Centraal Station komt, dan zijn eigenlijk alle voorzieningen dichtbij, alles ligt op loopafstand aan je voeten. Maar als je op station Lichtenvoorde-Groenlo uitstapt, dan moet je nog een stuk. En waarom zou je dan in plaats van de auto niet de fiets pakken als die klaar staat bij het station?”
Via een Gaon-combikaart kun je het trein- en busvervoer en het fietsvervoer combineren. Met zo’n kaart check je in en uit in de trein en bus. Je combineert het met de e-bike door de code achter op de combikaart te gebruiken als tegoed in de Urbee-app.
Vink is verheugd dat er steeds meer locaties komen voor de e-bikes, de Gaon fietsstations. Naast inmiddels acht treinstations in de Achterhoek en verschillende recreatieve ondernemers, heeft Marveld Recreatie in Groenlo zich aangesloten; De Twee Bruggen in Winterswijk volgt binnenkort. Achterhoekse VVV’s zijn verkooppunten van de combikaart, als eerste wordt de VVV Lochem binnenkort ook een locatie voor de e-bikes.

Hoeveel doe je zelf, hoeveel doet de fiets?
Niels Hagens vertegenwoordigde de producent van de Urbee e-bike. Hij ging in op de mogelijkheden van de fiets. “We hebben hem begrensd op 25 kilometer per uur, zodat je er zonder helm op mag fietsen. Er zijn acht standen: van stand 1 waarbij je vooral zelf moet trappen tot aan stand 8 waarbij de stroom al het werk doet. Zeg maar het showfietsen. Als je zelf minder doet, vermindert natuurlijk de actieradius: van 80 tot 40 kilometer.”
Jurgen Rutgers was ook een van de sprekers deze middag. Hij is van de thematafel Bereikbaarheid & Mobiliteit van 8RHK ambassadeurs. Hij benadrukte dat het met de e-bikes van Urbee zeker nog niet klaar is met Gaon: “Het concept moet breder getrokken worden. Eventueel kunnen er ook andere aanbieders van (elektrische) deelfietsen worden betrokken. Uiteindelijk moet er een dekkend vervoersnetwerk ontstaan.”
Gaon is onderdeel van een groter geheel, vervolgde hij: “Het past in de Achterhoek Visie, in 2030 moet iedere Achterhoeker elke reis op duurzame wijze kunnen maken. Binnen Gaon is de e-bike uitermate geschikt voor ‘the first and the last mile’.”

Woonwerkafstanden hier kort
Peter Rossewij van de Mobiliteitsfabriek kwam met zijn speed pedelec aan op de bijeenkomst. De Mobiliteitsfabriek is door 8RHK ambassadeurs benaderd om als mobiliteitsmakelaars invulling te geven aan de werkgeversaanpak. Hierin kijkt men vanuit het oogpunt van slim, duurzaam en gezondheid naar de mobiliteit van medewerkers en naar wat werkgevers hierin zelf kunnen doen. Hij gaf aan dat de e-bike heel geschikt is voor het woon-werkverkeer in de Achterhoek. “Landelijk is de woon-werkafstand gemiddeld zo’n 22 kilometer, in de Achterhoek slechts 7,8 kilometer. Toch wordt ook hier daarvoor nog veel gebruik gemaakt van de auto.”
De genodigden op het terras werden ook nog aangedaan door twee elektrische deelauto’s, bestuurd door Margaret Holkenborg van coöperatie Zonnig Zieuwent en Wil van Lith van Groenkracht Groenlo, sinds een aantal maanden de eerste in hun soort in de Achterhoek. De deelauto’s zijn - net als de deelfietsen - onderdeel van Gaon, maar het is nu (nog) wel zo dat je bij de coöperaties zelf een abonnement of lidmaatschap moet afsluiten om de auto’s te mogen gebruiken.

Trein wint het van de e-bike
De ludieke wedstrijd werd deze middag gewonnen door de treiners. Burgemeester Joris Bengevoord en horecaondernemer Bert van Zijtveld legden het af tegen treinreizigers wethouder Marieke Frank en campingondernemer Jan van der Heide. Van Zijtveld en Van der Heide zijn beiden voorbeelden van ondernemers die al een Gaon fietsstation op hun locatie hebben, resp. restaurant De Heikamp in Ruurlo en camping Vreehorst in Winterswijk.


www.gaon.nl

De elektrische deelfietsen van Gaon. Foto: Mark Ebbers

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant