<p>Een deel van de harde kern bouwers staand voor het geraamte van &#39;Schijtbeesten&#39;, geflankeerd door huzarenstukjes die de groep eerder leverde, met links &#39;Chocolade&#39;, de beste corsowagen van Nederland 2019. Foto: Henri Walterbos</p>

Een deel van de harde kern bouwers staand voor het geraamte van 'Schijtbeesten', geflankeerd door huzarenstukjes die de groep eerder leverde, met links 'Chocolade', de beste corsowagen van Nederland 2019. Foto: Henri Walterbos

Corsogroep Lansink-Bluiminck 50 jaar jong

‘We zijn wel eens het lachertje van het bloemencorso geweest’

Door: Henri Walterbos

LICHTENVOORDE - Bij menig halve-eeuw-jubileum wordt gesproken van een jubilaris die ‘50 jaar oud’ is. In het geval van corsogroep Lansink-Bluiminck kan gerust gesproken worden van ‘50 jaar jong’. De wagenbouwers vierden onlangs hun jubileum in de openlucht in een weiland aangrenzend aan de bouwlocatie aan de Oude Aaltenseweg. “Ik heb steeds Buienradar in de gaten gehouden, maar het is mooi weer gebleven. Had niet beter gekund,” kijkt voorzitter Ewald Berendsen voldaan terug. Hoogtepunt de presentatie van het indrukwekkend mooie jubileumboek waarmee de corsoliefhebber echt wat in de handen heeft als die het oppakt. Mede door het enthousiasme van Bein Westerlaan van de gelijknamige drukkerij kwam het boek in deze vorm tot stand. “Toen Bein zag wat onze plannen waren werd hij zo enthousiast dat hij er zelf ook een fraai boek met harde kaft en kwaliteitspapier van wilde maken. We zijn er erg blij mee en de reacties zijn fantastisch. De laatste boeken verkopen we in een kraampje bij ons Dahlia Kunstwerk, aanstaande zondag.”

Jubileumwagen uitgesteld
Na het jubileumfeest staat het vizier weer volledig gericht op ‘Schijtbeesten!’, het onderwerp waarmee de jubilaris deelneemt aan de route. Niet zomaar deelnemen maar met een indrukwekkend gevaarte van 200.000 bloemen. Adel verplicht immers. “De jubileumwagen hebben we uitgesteld naar volgend jaar. Dan hopen we dat er weer een corso is. We hebben nu een onderwerp gepakt dat al eens in de pen zat voor een wagen maar dat we bij nader inzien eigenlijk geschikter vonden om op een vaste plek neer te zetten, in plaats van mee rond te gaan in het corso. Prima geschikt voor dit jaar.”

De opkomst voor de bouw is ook dit jaar goed. “Donderdag gaan de eerste bloemen erop. We hebben dit jaar wel een strakkere planning. Het dertien meter hoge anker moet gefundeerd worden in het park. Dat beplakken we als eerste. Dat moet zaterdagmiddag al kant en klaar naar het Wentholtpark toe. De vijf vogels die erop komen beplakken we daarna, tot ze klaar zijn, ergens zaterdagnacht. Zondagmorgen gaan we de vogels plaatsen op het anker.” Het ontwerp wordt volledig gemaakt zoals bedacht. “Als we in tijdnood zouden komen zouden we mogelijk een of twee vogels minder doen, maar dat is niet nodig,” is Ewald blij. “De eerste week van juni zijn we begonnen, twee maanden later dan normaal gesproken, maar we hebben wel eens wagens gebouwd waar minder bloemen opgingen dan we nu doen.”

Enthousiasme
Het enthousiasme is groot bij de corsogroep die 2019 met haar creatie ‘Chocolade’ door corsoliefhebbers uit Nederland uitverkozen werd tot beste corsowagen van 2019. “Op sommige plekken ruik je de chocolade nog steeds,” lacht Ewald. De corsogroep leeft en bloeit volop. “Vorig jaar hadden we de letters LICHTENVOORDE beplakt maar dat vonden we eigenlijk te klein voor ons. Iedereen wil graag meehelpen. Vandaar dit jaar weer groter en iets met een uitdaging. We wilden een zo normaal mogelijk bouwseizoen, binnen de mogelijkheden en maatregelen. We kijken daar met veel plezier op terug. Toen we nog alleen maar staal hadden staan hebben we een Metalavond gehouden, een keer een Duitse avond met Duitse muziek. Dat sloeg zeer aan. Nu hebben we iedereen erbij kunnen houden. Anders waren we bang dat we mensen misschien kwijt zouden raken, mensen die de rust misschien bevalt of andere hobby’s zoeken.”

Historie
Lansink-Bluiminck is een van de toonaangevende corsogroepen in het Lichtenvoordse corsogebeuren. Dat was niet altijd zo, laat Ewald weten. “De eerste dertig jaar was dat zeker niet zo. We zijn wel eens het lachertje van het Bloemencorso geweest. We bungelden vaak onderaan. Een Top 10 notering leek nooit haalbaar. Vanaf de jaren negentig ging het opwaarts, hebben we met Tonny Eppingbroek een ontwerper aangetrokken. We zijn toen bewust een andere koers gaan varen. In 1998 haalden we ineens de publieksprijs. Dat hebben we gevierd alsof we de Champions League hadden gewonnen, kan ik me nog herinneren. Het ging steeds beter. In 2000 haalden we zelfs de eerste prijs.”

Bouwlocatie
Een deel van het succes is de bouwlocatie, denkt Ewald. ”We hebben ontzettend geluk met deze plek en de faciliteiten hier. Zo’n locatie gun ik iedere corsogroep. Maar de financiën zijn ook belangrijk. We hebben in het verleden veel geld verdiend door veel werkzaamheden te verrichten voor Longa ’59 die toen in de Eredivisie volleybalden. Bouwden wij voorafgaande aan iedere thuiswedstrijd de tribunes op, legden de vloer neer, plaatsten de sponsorborden. Ook voor Normaalweekenden en Høkersweekenden hebben we destijds veel gewerkt voor de kas. Als je meer geld hebt dan kun je ook meer. De ontwerpen werden beter, de wagens werden groter, er kwam steeds meer aanwas en jeugd. In 2003 is Glenn ter Haar als ontwerper gekomen, die zes wagens heeft ontworpen. Dan zie je gelijk dat ook de jeugd aantrekt. Zo is er echt een groei gekomen. We zijn nu heel blij met Mark Muller als ontwerper. Hij gaat ook altijd voor de top. We hebben een fanatieke bouwgroep die daar graag in meegaat, geen uitdaging uit de weg gaat. We gaan altijd voor 100%.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden