Lars Ikink bij de maquette van zijn ontwerp, 'De Reiziger'. Foto: Henri Walterbos

Lars Ikink bij de maquette van zijn ontwerp, 'De Reiziger'. Foto: Henri Walterbos

Lars Ikink maakt ‘De Reiziger’ voor corsovereniging Groep Rensing

Cultuur

LICHTENVOORDE - Verzorgde hij afgelopen jaar met Compositie het ontwerp nog samen met Dante Verbruggen, dit jaar tekent Lars Ikink alleen voor het ontwerp van Groep Rensing, genaamd De reiziger. Als maquette en tekening maakt het geheel al indruk. Nu de praktijk nog. Zowaar een hele uitdaging.

Door Henri Walterbos

‘Dat het
minder
bloemen zijn,
komt door het
alternatieve
materiaal dat
we gebruiken
voor de daken
van de huisjes’


Het ontwerp laat een vermoeide man zien, ver voorovergebogen, met in zijn rechterhand een wandelstok, en op zijn rug een serie huizen en bouwwerken. “Het is een reiziger die van plaats naar plaats trekt. Die huizen zijn allemaal herinneringen die hij van andere plaatsen heeft meegenomen. Hij neemt als het ware zijn hele reis mee op zijn rug. Ik zag een keer een kunstwerk van een dier, waar een natuurgebied op zijn rug was gecreëerd. Het leek mij wel interessant omdat met een mens te doen. Het verhaal van die reis en zijn herinneringen heb ik er zelf bij bedacht”, vertelt Lars, die zijn afgelopen jaar opgedane ervaringen als een van de ‘eindverantwoordelijken’ maar wat graag benut om dit jaar in te zetten. “Afgelopen jaar was een zeer leerzaam jaar, op meerdere fronten. De ervaringen van afgelopen jaar neem je weer mee naar dit jaar. Die komen goed van pas”, lacht hij, zonder verdere toelichting.

Heen en weer kijkende ogen
Dan over de voortgang van de bouw. “De losse huizen maken we van piepschuim, naast de wagen. Dan houden we beter het overzicht. Later plaatsen we de huisjes er pas op en zetten we het in elkaar. De manspersoon, de reiziger, maken we er wel direct op. Het hoofd van de man zal bewegen en de ogen kijken heen en weer. Figuratie hebben we er niet omheen. Het is een eenzame reiziger, dan hoeven er geen mensen omheen te lopen.”

130.000
Het aantal te verwerken bloemen valt mee. “We gaan ervan uit dat er zo’n 130.000 bloemen op de wagen komen. Dat het minder bloemen zijn, komt door het alternatieve materiaal dat we gebruiken voor de daken van de huisjes. De daken worden gemaakt van platen blik die we gaan verven in een kleur van koper dat geoxideerd is, als het langere tijd buiten heeft gelegen. Dat is vooral om contrast te creëren met de rest. Ook omdat de kleuren die we nodig hebben niet bestaan in dahliakleuren.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant