Afbeelding

Wekelijkse boodschap

Opinie Columns

Wekelijkse boodschap

Lopend door een van onze breed en diep gevulde Oost Gelrese supermarkten viel het ook mij steeds meer op: lege schappen, producten tijdelijk niet verkrijgbaar. Door allerlei oorzaken zie je het al een paar jaar lang van tijd tot tijd gebeuren en nu is het weer erger door stakingen bij distributiecentra, vooral bij dat ene concern. En dat is niet het lekkere. Ik geef de stakers trouwens wel gelijk: een flinke loonsverhoging moet erin zitten met die über-winsten.

Maar als consument lijd ik er natuurlijk wel onder. In plaats van de keuze uit 23 soorten melk met een smaakje, heb ik nu soms nog maar de keuze uit 13. Het duurt niet lang meer voordat er op straat gedeald gaat worden in bosbessen-yoghurtdrank of 3-laags tissues met balsam.
Maar het is vast tijdelijk, we polderen ons er wel weer uit. Toeval of niet, toen ik vergeefs zocht naar mijn favoriete frisdrank met extra veel fruit kwam Boudewijn de Groot uit de speaker: ‘Je kunt niks zeker weten en alles gaat voorbij …’
Gelukkig is het meeste nog wel op voorraad, en daar heb ik ook recht op. Ik ben tenslotte in een rijk land geboren en in het bezit van misschien niet alle 7 vinkjes van Joris Luijendyck, maar toch wel 3,5.

Wat fijn is in de Nederlandse supermarkten: er valt steeds meer te lezen op de verpakkingen. In deze tijd van ontlezing toch een goede zaak. Bijvoorbeeld die nutri-score: een A is goed en een E is slecht. Tegenvaller is wel dat die nutri-scores worden toegekend binnen afgebakende productgroepen. Dus als je in een productgroep met ongezonde troep zit, kun je een A scoren met iets minder ongezonde troep. Het systeem is trouwens bedacht door Fransen, dus ik had ook niet echt iets goeds verwacht. Je kunt niet verwachten dat ze daar in die paar jaar dat ze werken voordat ze met pensioen gaan, iets echt goeds kunnen bedenken.
Een ander keurmerk op verpakkingen dat je met een flinke korrel zout moet nemen (zout was er trouwens nog genoeg), is het Beter leven-logo met 1 of 2 of 3 sterren. Het is niet zo dat eieren met 3 sterren van kippen komen die kakelend van genot aan het leggen zijn geslagen. Nee, ze zijn gewoon iets minder barbaars dicht op elkaar gepakt dan andere kippen.

Maar: hoe meer sterren, hoe duurder. Daarom: geef die medewerkers een forse loonsverhoging, dan komen de schappen weer vol en kunnen ze zelf ook 3 sterren-eieren kopen. Werknemers, consumenten, kippen: iedereen blij(er). De kern van de economie is zo makkelijk.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant