Foto: PR

De 5 pijlers van zoekmachine optimalisatie

  Partnerbijdrage

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO optimalisatie genoemd, is al enkele jaren in opkomst. SEO (Search Engine Optimalization) is onmisbaar als je je website goed vindbaar wilt maken in zoekmachines. Wil je dat jouw website of webwinkel in de eerste zoekresultaten staat? Dan zul je je website zo moeten aanpassen dat Google jouw site hoog ‘rankt’. Daar komt zoekmachine optimalisatie om de hoek kijken. We leggen je graag uit welke vijf elementen het belangrijkst zijn bij SEO optimalisatie. Want wat is SEO eigenlijk?

1.  De juiste keywords

Potentiële klanten of bezoekers zoeken online naar een product of dienst. Je dient eerst te achterhalen met welke zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, zij jouw website zouden kunnen vinden. Als je bijvoorbeeld een kapperszaak in Utrecht bezit zul je al snel uitkomen op ‘kapper Utrecht’. Jouw website dient dat geoptimaliseerd te worden op dat keyword, en aanverwante zoektermen. Een keyword- of SEO-specialist kan je hierbij helpen.

2.  Goede content

De content op je website bepaalt of Google jouw website hoog rankt. Dat betekent dat de content van je website in orde moet zijn. De gewenste zoekwoorden moeten erin voorkomen, maar je zult ook originele teksten en foto’s moeten gebruiken. Wat is SEO? Het draait voornamelijk om slimme trucs die helpen je website hoger in Google te laten komen. Goede content plaatsen is er één van.

3.  Snelle laadtijd

Google houdt niet van langzame websites. Zorg er dus voor dat je website snel geladen wordt. Dat heeft nog een voordeel: klanten haken minder snel af als je website snel en goed werkt. Je verhoogt met een snelle website dus ook je conversie. Fouten op je site worden ook afgestraft door zoekmachines. Zorg dus dat er geen foutmeldingen of niet werkende pagina’s op je site staan.

4.  Interne en externe links

Je website doet het beter in zoekmachines als je gebruik maakt van interne en externe links. Verwijs in je blogposts of op je pagina’s naar je eigen website en zorg ervoor dat jouw website op andere sites komt te staan. Google ziet jouw website dan als ‘belangrijk’, waardoor je hoger in Google komt te staan.

5.         Denk aan je meta

Als je een nieuwe pagina op je website maakt kun je een metatitel en meta-omschrijving toevoegen. Deze worden in de zoekresultaten van een zoekmachine getoond. Het is belangrijk dat je hier de juiste opmaak, lengte en woorden kiest. Verwerk altijd je keyword in deze tekst en zorg ervoor dat deze niet te lang is.

Een website goed optimaliseren kan erg lastig zijn. Toch kun je zelf ook al aan de slag gaan met SEO. Maak bijvoorbeeld gebruik van de tool ‘Yoast’ in Wordpress of gebruik bovenstaande tips. Vraag je je nog steeds af ‘wat is SEO’ en ‘wat is SEO optimalisatie’? Schakel dan een SEO-expert in die je kan uitleggen hoe het werkt. Hij of zij kan je al het werk uit handen nemen. De meeste grote webdesignbureaus bieden deze service tegenwoordig aan. Zo kun je een complete website laten bouwen die direct goed vindbaar is én blijft.

Dit artikel wordt u aangeboden door DoubleSmart.nl Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden