Wethouder Ellen Dusseldorp en Dini Heringa voor het gemeentehuis in Lichtenvoorde bij de aftrap van het project AutoMaatje. Foto: Fotostudio Jurgen Pillen/archief Achterhoek Nieuws
Wethouder Ellen Dusseldorp en Dini Heringa voor het gemeentehuis in Lichtenvoorde bij de aftrap van het project AutoMaatje. Foto: Fotostudio Jurgen Pillen/archief Achterhoek Nieuws

Taxibedrijven niet gelukkig met AutoMaatje

Politiek

OOST GELRE - Eind november is in Oost Gelre het project AutoMaatje van start gegaan. ANWB-AutoMaatje is een vervoerservice waarbij vrijwilligers met hun eigen auto minder mobiele inwoners vervoeren. De chauffeurs gebruiken daarvoor hun eigen auto. Mensen die gebruik maken van de service betalen alleen een kleine onkostenvergoeding van 35 eurocent per kilometer aan de vrijwillige chauffeur. 

Door Kyra Broshuis

Broodroof, zo stellen verschillende taxibedrijven in de gemeente. Ze zijn niet blij met het nieuwe initiatief dat vanuit de Winterswijkse Uitdaging gecoördineerd wordt. Volgens verschillende taxibedrijven in de regio gaat het hier om oneerlijke concurrentie. Rob Krabben van Uw Taxi zegt hierover het volgende: “Oneerlijke concurrentie, niet meer en niet minder. Als taxibedrijf moeten wij ons houden aan de strenge regels, een vergunning kopen en een BCT meter is verplicht net als een chauffeurspas. Daarbij moeten we ons ook nog aan de rij- en rusttijden houden. Als we dat niet doen, lopen we het risico op torenhoge boetes.” De taxibedrijven zijn door de gemeente op de hoogte gebracht van het nieuwe initiatief maar dat doet voor Krabben niets af aan aan zijn onvrede. “Wat voor subsidie kunnen wij van de gemeente verwachten? En hoe zit het met de hoge premie voor de verzekering die we als taxibedrijf moeten betalen?”. 

Snorderspraktijken
Sjef Roelofsen van Taxi Roelofsen uit Zieuwent is het met Krabben eens. Op Facebook is een discussie losgebarsten over het bericht van de gemeente. “Ga eerst eens in overleg met lokale taxibedrijven en geef hen een kans om mee te denken aan zo’n project!”, staat er te lezen. Ook wordt er gesteld dat de gemeente zich nu als een snorder opstelt. Een snorder is een illegale taxichauffeur die vervoer aanbiedt in een normale auto zonder blauwe nummerplaat en zonder tariefkaart. Het uitvoeren van snorderspraktijken is strafbaar. Ook wordt er genoemd dat ZOOV al het vervoer voor mensen die niet van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken, regelt.

Sociaal aspect
Wethouder Ellen Dusseldorp heeft de commotie uiteraard ook meegekregen. “Wij vinden het heel vervelend dat taxibedrijven zich benadeeld voelen. Wij hebben ook contact opgenomen met de bedrijven. ZOOV is bedoeld voor een beperkte groep mensen en om gebruik te kunnen maken van deze dienst moet men wel een indicatie hebben. Bij AutoMaatje gaat het om relatief korte ritjes voor bijvoorbeeld boodschappen. Ritjes waar je geen taxidienst voor bestelt. Het gaat hier om ouderen en het moet echt gezien worden als een aanvulling op bijvoorbeeld de electrocars. In de toekomst willen we die diensten ook onder 1 paraplu samenbrengen.” De wethouder zegt dat het niet zo is dat er werk wordt weggehaald bij de taxibedrijven. ¨Het gaat om ritten waar mensen geen taxi voor zouden bellen. Bij AutoMaatje gaat het ook om het sociale aspect. Uit de praktijk blijkt dat de mensen die gebruik maken van AutoMaatje geen taxiklanten zijn. Brancheorganisatie KNV heeft aangegeven positief tegenover dit project te staan, zolang het niet tot verdringing leidt. We zijn ervan overtuigd dat we aan die wens voldoen. Om duidelijkheid te geven, hebben we de taxibedrijven uitgenodigd voor een gesprek.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant