Ook professionals kopen steeds vaker online
PartnerbijdrageOnline aankopen doen is in een paar jaar tijd helemaal ingeburgerd. Het aantal aankopen via het internet nam al gestaag toe, maar de uitbraak van corona met bijbehorende lockdowns heeft dit proces een enorme boost gegeven. Niet alleen particulieren shoppen graag online, ook bedrijven kiezen er steeds vaker voor. Het is dan ook niet vreemd dat steeds meer groothandels een webshop openen. Zo ook Teruplast, een groothandel in materialen van rubber en plastic voor technische professionals.
Onderdelen bestellen met de garantie van snelle levering
Wanneer je als hovenier of loodgieter werkt dan moet je soms kranen en drainagesystemen aanleggen bij je klant. Of daar reparaties aan uitvoeren. Als je dan op zoek bent naar draadfittingen of topkwaliteit slangen dan kun je die gewoon online bestellen. Of je er nu enkele nodig hebt of je voorraad in je eigen loods of magazijn wilt aanvullen. Je kunt rekenen op prima service en snelle levering. Op die manier kun je je klanten garanderen dat ze snel worden geholpen als er problemen zijn of als ze een aanpassing willen in hun huis of tuin.
Herhaalde orders snel laten uitleveren
Online kopen heeft voor bedrijven nog meer voordelen. Zo kun je een afspraak maken met een vaste leverancier voor het periodiek leveren van producten. Als je een min of meer vaste hoeveelheid van een bepaald materiaal gebruikt dan kun je een inschatting maken van de leverfrequentie. Vaak is het dan ook mogelijk om dit doen tegen een offerte op maat. Het is voor een bedrijf immers ook prettig te weten dat er een vaste afnemer is waar aan geleverd kan worden.
Een ruim assortiment is belangrijk
Voor webwinkels die B2B leveren is het belangrijk om een ruim assortiment te hebben. Bedrijven vinden het vaak niet prettig om zaken te doen met veel verschillende bedrijven voor hun toelevering. Wanneer ze bij één bedrijf hun complete behoefte aan materialen en dergelijke kunnen bestellen dan geven ze daar vaak de voorkeur aan. Ook als de prijs misschien wat hoger ligt. Het is vaak logistiek niet echt handig als er meerdere keren geleverd wordt en er dus steeds opnieuw een pallet of meerdere dozen in het magazijn moeten worden opgeborgen.
Met goede service win je het vertrouwen van je klanten
Wanneer je een online groothandel hebt is het belangrijk dat je uitstekende service levert. Als je toezeggingen doet over levering of over de kwaliteit van je producten dan moet je die ook kunnen nakomen. Een zakelijke klant heeft immers niet de bescherming van een consument. Hij kan een product niet binnen 14 dagen retourneren en zijn geld terugkrijgen zoals een particulier bij koop op afstand. Een zakelijke klant neemt dus een groter risico. Dat doet hij alleen als hij overtuigd is van de kwaliteit van datgene dat wordt geleverd. Daarom is het ook gebruikelijk dat soms een sample wordt aangevraagd om de kwaliteit te beoordelen voordat een grote order voor honderden stuks of meer wordt geplaatst.
‘Dit artikel wordt u aangeboden door Teruplast. Het is niet gemaakt onder de verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.’