Een fragment uit de Promotiekaravaan van 2015. Foto: PR
Een fragment uit de Promotiekaravaan van 2015. Foto: PR

'Promotiekaravaan mooi podium voor verenigingen Oost Gelre'

Algemeen

Bloemencorso Lichtenvoorde blijft zich ontwikkelen

Door Henri Walterbos

LICHTENVOORDE - De maquettes van de wagens zijn gepresenteerd en in de hallen en tenten van de wagenbouwgroepen wordt inmiddels al geruime tijd met passie gebouwd, gelast, geplakt en getimmerd. Met elkaar voor dat ultieme doel. Schitteren op het Bloemencorso, 11 september. Kortom, de corsokoorts loopt met de week op. Ook Stichting Bloemencorso Lichtenvoorde (SLB) is al maanden bezig de organisatie rondom het 'één na grootste bloemencorso ter wereld' in goede banen te leiden, met hier en daar nieuwe accenten en extra impulsen. Dit jaar met onder meer meer aandacht voor de Promotiekaravaan, voorafgaande aan het Bloemencorso. Herman ter Haar, voorzitter van SLB hierover. "We willen onze bezoekers veel bieden. Meer een totaalbeleving. Ze komen voor het Bloemencorso naar Lichtenvoorde, maar deze dag heeft Lichtenvoorde nog veel meer te bieden. Het Bloemencorso is de start van de kermis, met topattracties, en in en rondom de horecagelegenheden is het gezellig op terrasjes of met live-muziek. Voorafgaande aan het corso hebben we bovendien de Promotiekaravaan, die mensen al helemaal in de stemming brengt met een stukje voorpret. Mensen willen graag vermaakt worden," weet Ter Haar. "Wij willen ze dat graag bieden door middel van een soort voorprogramma. Dat kun je op verschillende manieren invullen natuurlijk, maar wij willen dat graag op onze manier doen." Straattheater leverde niet het gewenste resultaat op. "Gedurende langere tijd is er veel geld uitgegeven aan allerlei vormen van straattheater, met Braziliaanse dans- en percussiegroepen, tot dweilorkesten toe. De ervaring leerde echter dat ons publiek pas laat aan de route gaat zitten. Vandaar een andere opzet." De Promotiekaravaan werd geboren vanuit de reclamekaravaan die vooraf gaat aan de Tour de France en een vermaak op zich is.

Verenigingen
Staat de reclamekaravaan in de Tour de France bekend om het commerciële karakter, SBL wil vooral verenigingen, stichtingen en goede doelen uit Oost Gelre de kans bieden zich te presenteren aan het publiek. "Het is een prachtige gelegenheid voor hen zich te laten zien, zich te profileren, misschien om aandacht te vragen voor iets dat speelt, leden te werven, mensen te interesseren zich aan te sluiten. Hierin is veel mogelijk." Ook wordt Lichtenvoordse ondernemers de ruimte geboden reclame te maken, zij het onder strikte voorwaarden. "Het moet geen flyer- en folderparade worden," zo stelt Ter Haar. "Reclameboodschappen zijn mogelijk. Voor de levensvatbaarheid van het corso zijn sponsoren van essentieel belang. De Promotiekaravaan is een mooie manier om Oost Gelre en haar bedrijven en verenigingsleven verder op de kaart te zetten. We denken op deze manier op een aantrekkelijke, laagdrempelige wijze de wachttijd voor het publiek te verkorten."

Uitgangspunten
De deelnemers aan de Promotiekaravaan dienen op de een of andere wijze sponsor te zijn van het Lichtenvoordse Bloemencorso. Dat kan door het geven van een geldelijke vergoeding. Dat staat echter niet voorop. "Het gaat er om dat zij investeren in ons corso. Dat kan ook door het publiek te vermaken door het laten meelopen van artiesten en of muzikanten, of door een andere kunstzinnige uiting. Vermaak het publiek, dan komt je boodschap als ondernemer ook veel beter over," is ter Haar overtuigd. Samenvoeging van de Promotiekaravaan en het Bloemencorso is niet aan de orde wat ter Haar betreft. "Er dient een strikte scheiding te worden aangebracht tussen de Promotiekaravaan en het Bloemencorso. Het Bloemencorso dient volledig vrij te blijven van reclameboodschappen."

Aanmelden
Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij het secretariaat via info@bloemencorso.com.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant