Columns

Zwaleman | Autoweg

Autoweg

Nog maar een kleine maand en we kunnen er overheen. De eerste echte Achterhoekse autoweg is dan klaar. Met honderd kilometer per uur zal de afstand tussen Varsseveld en Enschede (ja, de N18 gaat ook over Twents gebied) een peulenschilletje zijn.
Nou ja, honderd…. De nieuwe N18 is eigenlijk maar een klein stukje echte autoweg. Tussen Varsseveld en en Groenlo zijn niet meer dan wat cosmetische veranderingen doorgevoerd. Maar toch, alleen al het feit dat we straks niet meer dwars door Eibergen hoeven is winst. En in Groenlo kunnen we bedrijventerrein De Laarberg nu al links laten liggen (of rechts, dat hangt van de rijrichting af). Ook een hele verbetering.
Een van de eerste columns die ik voor de Achterhoekse weekkranten schreef ging over de nieuwe N18. Ik heb het nog even nagekeken, dat was iets minder dan twee jaar geleden, in mei 2016. De wegenbouwers van Naober18 waren toen nog maar net aan hun megaklus begonnen. Of eigenlijk nog niet eens de bouwers, maar de brekers. Want voor de aanleg kon beginnen moest er eerst nog flink worden gesloopt. Boerderijen en andere gebouwen, die letterlijk in de weg stonden gingen tegen de vlakte. Een triest gezicht, schreef ik toen. Maar als ik nu langs die plekken rijd kan ik me het bestaan van al die bouwsels al niet eens meer voor de geest halen.
We hebben hier en daar ook wel een veer moeten laten voor de nieuwe weg. Zo is mijn favoriete sluipweggetje tussen mijn woonplaats Neede en buurdorp Eibergen door de nieuwe weg bruut doormidden gehakt. En ook op een paar andere plekken is de N18 opeens een onneembare barrière. Gelukkig blijft de fiets vaak een redelijk alternatief. Dat is nog veel gezonder ook, zullen we maar zeggen.
De aanleg heeft ook de nodige overlast opgeleverd. Zelfs in Neede, waar ze de Rondweg flink op de schop nemen. Om voor mij onduidelijke redenen. Men zegt dat het daar drukker wordt als de N18 eenmaal klaar is. Nou, dat klopt de eerste tijd in ieder geval nog niet, want als de eerste auto's over de nieuwe autoweg razen is de Rondweg nog lang niet klaar. Zitten we in dorp en buitengebied nog steeds met een bult sluipverkeer.
De afgelopen weken zijn al een paar nieuwe viaducten gebouwd op plekken waar je twee jaar lang met vijftig of dertig kilometer per uur over een soort bypass slingerde. Vorige week maandag maakte ik voor het eerst gebruik van een van die viaducten (ook alweer tussen Neede en Eibergen). De ochtendspits was net voorbij en ik had de weg praktisch voor mezelf. Nu durfde ik wel een stukje stapvoets te rijden, zodat ik eens goed om me heen kon kijken. Vanaf het viaduct zag ik aan beide kanten de twee stroken asfalt in een bijna kaarsrechte lijn door een behoorlijk kaal geslagen landschap lopen. Nog geen belijning, geen lantaarnpalen of verkeersborden, zelfs geen echte middenberm. Het is haast niet voor te stellen, dat dit over vier weken allemaal al af zal zijn.
Ik hoop trouwens wel, dat het zondag 29 april mooi weer is, zodat ik nog op de fiets een stukje nieuwe weg kan verkennen. Dat kan dan nog net. Eén weekendje later is het al veel te gevaarlijk. Dan fiets ik wel weer gewoon van Neede naar Eibergen.

Meer berichten