Het lossen van de spanten. Foto: PR

Het lossen van de spanten. Foto: PR

Speciaal transport voor vier corsogroepen

Cultuur

‘Iedereen draagt zijn steentje bij’

Door Barbara Pavinati

WINTERSWIJK/LICHTENVOORDE - Het had wat voeten in de aarde, maar op maandagochtend 7 augustus vertrokken om vier uur in de ochtend drie vrachtwagens van 4.80 meter breed en 15 meter lang met speciaal transport van de Steenfabriek in Winterswijk naar WOPA in Lichtenvoorde. De wagens vervoerden spanten die gebruikt gaan worden voor de nieuwe bedrijfshallen van Groep Rensing, Zeskamp, Veur Mekare!? en Harbers-Paul. Deze hallen komen aan de Boschlaan bij de waterzuivering. 

Om halfzes kwam het transport aan bij WOPA in Lichtenvoorde. Daar werden de wagens gelost door vrijwilligers van de corsogroepen en de chauffeurs van Jos Tolkamp Speciaal Transport. Coördinator Bram ten Have heeft een achtergrond in de transportwereld en is vrijwilliger bij Groep Rensing: ”Het is mooi om te zien dat in een kort tijdbestek vier corsogroepen zo goed samenwerken en met de neuzen dezelfde kant op staan. Iedereen draagt zijn steentje bij.”

Hergebruiken van materialen
“We zijn op vrijdagmiddag 4 augustus begonnen om met vrijwilligers de wagens te laden. Er waren wat complicaties waardoor het transport van zaterdag naar maandag verplaatst is. De vrijwilligers van alle corsogroepen zijn hier heel flexibel mee omgesprongen en dat is mooi om te zien. Met z’n allen gaan we ervoor!” vertelt Bram, “Twee maanden geleden kregen we te horen dat er de mogelijkheid was om deze spanten van de Steenfabriek die gesloopt werd over te nemen. Dit alles is een mooie samenwerking tussen de Gemeente Oost Gelre, Gemeente Winterswijk, het Bloemencorso, De Steenfabriek en Dusseldorp ISM, die de sloop doet. Op het moment is het hergebruiken van materialen helemaal in. Dit wordt ook wel ‘mijnen’ genoemd. Iets waar ik ook helemaal achter sta. Het is zonde om goede spullen zomaar weg te gooien. Deze spanten gaan we gebruiken voor de bedrijfshallen van onze corsowagens. We gaan ze afwerken met damwandplaten. Hiermee gaan we na het corso beginnen, want op het moment zijn we druk met het bouwen van onze wagens. We starten dan met het aanpassen van de constructie. Daar komen we de winter mee door. Een en ander is ook afhankelijk van de vergunningen. Ik denk dat de hallen in 2025 klaar zijn.”

Strikte richtlijnen
“Speciaal transport verloopt volgens strikte richtlijnen,” legt Ernst Grafen, een van de transportbegeleiders, uit. “Vroeger deed de politie dat. Vandaag de dag moet particulier transport begeleid worden en in veilige banen geleid worden door professionals. Wij moeten ervoor zorgen dat er geen ongelukken gebeuren. Dat doen we altijd met twee man. Een rijdt voor het konvooi en een erachter. Deze transporten vinden meestal ’s avonds en ’s nachts plaats, want dan is het minder druk op de weg. De ontheffingsverleners bepalen de route die gereden moet worden. Wij merken echt dat er een verharding op de weg is gekomen. Tegenwoordig worden chauffeurs voor het rijbewijs alleen opgeleid om auto te rijden en niet om deel te nemen aan het verkeer. Daardoor komen wij soms voor hachelijke situaties te staan.”  

Bram ten Have
Afbeelding
Afbeelding
Het laden van de spanten. Foto: PR
De vrijwilligers die vrijdagmiddag de wagens hebben geladen.
Afbeelding
De spanten onderweg naar Lichtenvoorde.
De drie vrachtwagens die de spanten vanaf de gesloopte steenfabriek vervoeren naar Lichtenvoorde.
Twee vrachtwagens met spanten.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant