Afbeelding
Foto: PR

Promotieartikelen gebruiken als effectieve marketingtool

Partnerbijdrage

Je merknaam op veel plaatsen laten opduiken is nog steeds een handige offline marketingtool. Hoewel de promotie van veel producten en diensten digitaal is - denk aan reclames op sociale media - zijn er talloze manieren om je merknaam achteloos te verspreiden in het dagelijks leven, zodat deze op de meest onmogelijk geachte plaatsen en situaties zichtbaar is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een keycord, een handdoek of een mok met logo of afbeelding. Een beproefd recept!

Keycord

De bekendste promotieartikelen zijn van oudsher aanstekers en pennen. Aanstekers worden steeds minder gebruikt en pennen vind je wellicht te voor de hand liggend of ouderwets, hoewel we die ook gewoon nodig blijven hebben. Meer bij deze tijd past het keycord. Dit handige hebbedingetje kwam in de jaren ‘90 in de mode en is sindsdien multifunctioneel. Met een bedrukte keycord breng je de naam van je bedrijf op veel plekken, ga maar eens na: mensen gebruikten hem aanvankelijk als sleutelbos, maar sinds veel bedrijven louter toegankelijk zijn via een pasje, worden de keycords ook daarvoor uitgedeeld. Het maakt de gebruiker niet uit wat er op staat, als hij zijn sleutels en pasjes maar op een handige manier bij elkaar houdt. Intussen onthoudt hij je bedrijfsnaam. 

Spring in op de ontelbare koffie- en theemomenten

Wat we ook sinds mensenheugenis doen: koffie en thee drinken op alle (on)mogelijke plekken. En het liefst samen. Spring in op die momenten en denk aan een mok met een logo of afbeelding. Overal en nergens wordt een bak thee of koffie bij betrokken. Afspraken, vergaderingen, lunches, bilateraaltjes, in winkels, enzovoorts. En steeds is de merknaam op de mok nadrukkelijk in de ruimte aanwezig. Over in de markt zetten gesproken!

Achteloze verspreiding van je merk- of bedrijfsnaam

Wellicht denk je: wat heb ik aan een mok met mijn merknaam erop? Jijzelf niet inderdaad, maar het gaat erom dat veel promotieartikelen van hand tot hand gaan. Een keycord of een mok zijn van die typische spullen die men niet weggooit, anders dan lege aanstekers en pennen. We noemden net al het woord achteloos en dat is precies de manier waarop je merknaam zich onder het volk begeeft. 

Promotieartikelen verspreiden zichzelf achteloos

Om het duidelijker te maken, geven we een voorbeeld: je begint een webshop waarmee je fietskleding verkoopt. We noemen die even Super Hippe Fietskleding. Je bedrukt keycords met die naam en brengt ze aan de man. Hoe? Net als men vroeger die aanstekers en pennen uitdeelde. Overal waar je komt, bij relaties, klanten en andere contacten, laat je ze achter als aardigheidje. Denk vooral aan gerelateerde bedrijven, zoals de fietsenmakers en -winkels. Vraag de fietsenmaker of hij de fietssleutels van gerepareerde fietsen van het handige keycord voorziet en leg ze neer om ‘gratis mee te nemen’ bij de fietsenwinkel. 

Mensen onthouden reclame onbewust

Iemand die zo’n keycord meekrijgt, zal het waarschijnlijk zelf gebruiken, bijvoorbeeld wanneer hij een nieuwe baan krijgt bij een bedrijf waar ze met toegangspasjes werken. Of de ontvanger geeft het keycord mee aan zijn kinderen, om de huissleutel niet kwijt te raken. Intussen verplaatst je merknaam zich mee naar plekken waar fietsfanaten elkaar ontmoeten, maar dus ook naar scholen, andere bedrijven, et cetera. Kortom; op plekken die je zelf niet van tevoren had bedacht, lezen mensen de naam Super Hippe Fietskleding. Onbewust onthouden ze die, laat staan als ze elke dag het keycord bij zich dragen. Of koffie drinken uit een mok met die naam erop. 

Opvallen met offline reclame

Zoals gezegd gooien we liever niet al te veel spullen meer weg en daar speel je met dit soort bruikbare giveaways handig op in. Wat we ook niet moeten weggooien, is het beproefde recept van de giveaway op zich. Dit is prima offline marketing oftewel reclame die direct onder het oog opduikt zonder dat daar een digitaal scherm aan te pas komt. Het internet slibt dicht met reclame en de consument klikt het allemaal ongezien weg. Terwijl zoiets ouderwets als een flyer juist opvalt: wanneer worden er nu nog flyers uitgedeeld? Met de komst van sociale media zijn er veel meer manieren om een merknaam (goedkoop) onder de aandacht te brengen, dat is waar. Maar dat wil niet zeggen dat ouderwetse promotie niks meer waar is. Sterker nog, die gaat juist opvallen. 

Meer inspiratie

Behalve keycords en mokken zijn er nog veel meer promotieartikelen waarop een merknaam kan prijken. Eigenlijk zijn de mogelijkheden onbeperkt. Van veganistische snoepzakjes (heel hip) tot sporttassen, van koffie to go bekers tot allerlei gereedschap. Eigenlijk alles wat we in het dagelijks leven gebruiken. Betalen de grootste bedrijven goudgeld om op een voetbalshirt of billboard te mogen staan, jij maakt op een goedkope manier en slim gebruik van het dagelijks leven door je merknaam op gebruiksartikelen te drukken en die zichzelf te laten verspreiden.

Dit artikel wordt u aangeboden door IGOPROMO. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant